Kret-debiut Rafaela Lewandowskiego to thriller polityczny

Na przywołaną przez procesy lustracyjne niedawną przeszłość, na historię, która boleśnie odcisnęła się na życiu wielu rodzin, spojrzał – w atrakcyjnej ekranowo formie – pochodzący z polsko-francuskiej rodziny debiutant Rafael Lewandowski.

Publikacja: 04.08.2011 09:03

Kret-debiut Rafaela Lewandowskiego to thriller polityczny

Foto: kino świat

Czytaj też - Grzechy PRL pieką po latach

Zobacz fotosy z filmu

To perspektywa 30-latka, który stan wojenny spędził w pieluchach, nie pamięta internowań czy wyroków na rodzicach zaangażowanych w działalność opozycyjną. Dla niego przeszłość to czarna dziura, do której nie ma po co zaglądać.

Tak również, do czasu, uważał bohater „Kreta" Paweł (Szyc) zarabiający na życie wraz z ojcem transportowaniem z Francji używanej odzieży. A ojciec Zygmunt (Dziędziel) to legenda „Solidarności", przywódca krwawo spacyfikowanego strajku górników.

Ojciec niechętnie wraca do tamtych lat, ale w domu temat jest ciągle aktualny: Paweł ożenił się z córką jednego z zabitych robotników. Podczas kolejnego procesu sprawców masakry jeden z nich wyjawia, że SB miało w kopalni wtyczkę, a tabloid oskarża, bez dowodów, Zygmunta.

Ten przyznaje się synowi, że podpisał lojalkę, by jego śmiertelnie chora żona mogła być leczona w Warszawie, ale nigdy na nikogo nie donosił. Wezwany na rozprawę jako świadek esbecki opiekun kopalni (Pszoniak) zeznaje, że nikogo tam nie zwerbował. Anatema z Zygmunta zostaje zdjęta, ale do finału filmu jeszcze daleko.

Ograniczenie „Kreta" jedynie do wątku lustracyjnego byłoby jednak krzywdzące. Bo to w równym stopniu opowieść o skomplikowanych więzach między ojcem i synem, o ojcowsko-synowskiej miłości, ale także o psychologicznej grze, jaką między sobą toczą. Pełną niedopowiedzeń, podejrzeń, wielkich emocji.

Mimo to ich wzajemne relacje ojca i syna są wyciszone, pozbawione egzaltacji, a przez to niezwykle psychologicznie wiarygodne, w czym niekwestionowana zasługa obu wspaniałych aktorów. Ich milczenie sprawia większe wrażenie od słownych deklaracji.

Thriller polityczny, Polska 2011, reż. Rafał Lewandowski, wyk. Borys Szyc, Marian Dziędziel, Wojciech Pszoniak, Magdalena Czerwińska

 

 

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Film
„Fenicki układ” Wesa Andersona: Multimilioner walczy o przyszłość
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Film
Hermanis piętnuje źródło rosyjskiego faszyzmu u Dostojewskiego. Pisarz jako kibol
Film
Polskie dokumentalistki triumfują na Krakowskim Festiwalu Filmowym
Film
Nie żyje Loretta Swit, major "Gorące Wargi" z serialu "M*A*S*H"
Film
Cannes 2025: Złota Palma dla irańskiego dysydenta