Festiwal Pięć Smaków

Koreańska „Dama z Seulu" Jang Jina otworzy w czwartek w warszawskim kinie Muranów ósmą edycję festiwalu Pięć Smaków. Tegoroczną nowością jest sekcja „Queer Azja".

Publikacja: 12.11.2014 16:05

„Dama z Seulu" Jang Jina

„Dama z Seulu" Jang Jina

Foto: Pięć Smaków

Film otwarcia łączy w sobie tematykę queer z kinem kryminalnym i gangsterskim. Jego głównym bohaterem jest detektyw Ji-wook, kobieta w ciele przystojnego mężczyzny.

- „Queer Azja" zastąpi w tym roku sekcję, w której w poprzednich latach pokazywaliśmy kino narodowe – mówi „Rzeczpospolitej" Jakub Królikowski, dyrektor festiwalu. – Wybraliśmy różnorodne filmy dotyczące identyfikacji seksualnej, płciowości, seksualności, by ukazać, w jaki sposób państwa azjatyckie uporały się z tymi tematami. Od wielu z nich, na przykład od Tajlandii, moglibyśmy uczyć się dystansu. Są również takie jak Sri Lanka, gdzie prawo zakazuje relacji homoseksualnych. Na festiwalu pokażemy zrealizowaną w tym kraju, ale nigdy tam nie pokazaną „Tajemnicę kwiatu plumerii".

Sekcją konkursową jest „Nowe Kino Azji". — Znalazły się w niej najświeższe i najlepsze filmy, obrazy twórców polecanych nam przez goszczących już na festiwalu mistrzów kina – opowiada Jakub Królikowski. – Są wśród nich produkcje, których powstawanie obserwowaliśmy od trzech lat, są filmy nagradzane na wielu międzynarodowych festiwalach oraz kandydaci do Oscara.

Jednym z nich jest„Biała śmierć" – tajwański kandydat do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii filmów nieanglojęzycznych. Reżyser Midi Z, twórca „Powrotu do Birmy" i „Biednych ludzi", opowiedział tym razem historię młodego birmańskiego rolnika, który chcąc się wzbogacić, wikła się w handel metamfetaminą.

Sekcją konkursową jest również „Kino Grozy". Są w niej horrory, ale również inne, epatujące przemocą i mroczną stylistyką obrazy. Jednym z najbardziej atrakcyjnych wizualnie jest „Zagubiona dusza", reż. Chung Mong-hong – stylowy thriller, rozgrywający się w zamglonych lasach Tajwanu. Najlepszą spośród siedmiu produkcji wybiorą widzowie.

W programie znalazły się również pokazy specjalne i sekcja „Azja w obiektywie" (więcej na www.piecsmakow.pl).

Już w czwartek o godz. 19.00 w warszawskim kinie Atropos odbędą się pokazy filmów krótkometrażowych z Hongkongu i kroniki filmowej ze studenckich protestów przeciwko polityce Chin w tym mieście. Gośćmi wydarzenia będą młodzi filmowcy: reżyser Wan King-fai i operator Sam Chan Chi-lap.

A w piątek kolejna festiwalowa nowość — o godz. 19.00 odbędzie się specjalny seans w „Wietnamskim kinie samochodowym", usytuowanym w Centrum Handlowym Marywilska 44 na warszawskiej Białołęce. Widzowie zobaczą film „2030: Woda" w reż. Nghiem-Minh Nguyen-Vo, łączący elementy fantastyki naukowej z obrazem apokaliptycznym, thrillerem i melodramatem.

Ósma edycja Pięciu Smaków odbywać się będzie w wielu miejscach w Warszawie — m.in.w kinach Muranów i Luna, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, w Muzeum Azji i Pacyfiku, które zaprasza na wykłady: „Nieheteronormatywność w muzułmańskiej Azji" dr Katarzyny Górak-Sosnowskiej, „Seksualność i nagość w sztuce chińskiej" Magdaleny Furmanik, „Homoseksualizm w konfucjańskim kręgu kulturowym: Korea, Japonia, Tajwan" dr Christopha J. Shin-Janasiaka oraz panel dyskusyjny „Gender w Azji, gender w Europie. Transseksualizm w filmie i rzeczywistości społecznej".

Festiwal zakończy się 20 listopada pokazem „Złotego Wieku" reż. Ann Hui, ale już 21 listopada rozpocznie się jego replika we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty, która potrwa do 27 listopada. Organizatorzy Pięciu Smaków zapraszają również na Radio Azja — koncerty w TR Warszawa. 27 listopada odbędzie się występ japońskiego wiolonczelisty Hiromichiego Sakamoto, bohatera pokazywanego na festiwalu filmu dokumentalnego „I tak nie zależy nam na muzyce", a 8 grudnia chińskiego zespołu Dawanggang, łączącego tradycyjną chińską muzykę z elementami rocka i punk-rocka.

Więcej o festiwalu oraz wydarzeniach towarzyszących na www.piecsmakow.pl i na Facebooku

Film otwarcia łączy w sobie tematykę queer z kinem kryminalnym i gangsterskim. Jego głównym bohaterem jest detektyw Ji-wook, kobieta w ciele przystojnego mężczyzny.

- „Queer Azja" zastąpi w tym roku sekcję, w której w poprzednich latach pokazywaliśmy kino narodowe – mówi „Rzeczpospolitej" Jakub Królikowski, dyrektor festiwalu. – Wybraliśmy różnorodne filmy dotyczące identyfikacji seksualnej, płciowości, seksualności, by ukazać, w jaki sposób państwa azjatyckie uporały się z tymi tematami. Od wielu z nich, na przykład od Tajlandii, moglibyśmy uczyć się dystansu. Są również takie jak Sri Lanka, gdzie prawo zakazuje relacji homoseksualnych. Na festiwalu pokażemy zrealizowaną w tym kraju, ale nigdy tam nie pokazaną „Tajemnicę kwiatu plumerii".

Pozostało 80% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu