Berlinale 2024. Twarzą w twarz z mordercą syna

Końcówka festiwalu przyniosła w konkursie znakomity, mocny film „Synowie” Duńczyka Gustava Mollera

Publikacja: 22.02.2024 14:01

— Razem z moim współscenarzystą Emilem Nygaardem Albertsenem odwiedziliśmy dziesiątki więzień, rozmawialiśmy ze strażnikami, psychologami, także więźniami. Spotykaliśmy się z rodzinami ofiar zbrodni, konsultowaliśmy się z ekspertami mającymi ogromną wiedzę na temat systemu penitencjarnego — przyznaje Gustav Moeller.

Akcja „Synów” toczy się w więzieniu. Strażniczka obserwuje przez okno, jak na podwórze podjeżdża suka ze skazanymi. Na widok jednego z ich twarz Eve tężeje. Chłopak jest niebezpieczny, dostał wysoki wyrok za zabójstwo współwięźnia. Trafia do oddziału o najostrzejszym rygorze. Strażniczka prosi o przeniesie jej do tego oddziału i tam od początku Mikkela niszczy. Dlaczego?

„Synowie”. Nie trzeba milionów, by przykuć uwagę widza

Moeller potrafi budować napięcie. W jego debiucie fabularnym „Winni” lekko znudzony funkcjonariusz odbierał telefony alarmowe w policyjnej dyspozytorni. Głównie zawiadomienia o drobnych stłuczkach. Ale nagle usłyszał przerażony głos kobiety, która szyfrem mówiła, że została porwana przez męża, a jej dzieciom grozi śmiertelne niebezpieczeństwo. Dalej są już tylko policjant i telefon. I potworny dramat, który wciąga widza całkowicie. Tak samo Duńczyk buduje klimat „Synów”. Ale tu jeszcze, poza thrillerem, jest głęboka opowieść o ludzkiej naturze. O zbrodni, karze, odpowiedzialności za swoje czyny. O wyrzutach sumienia, zemście i wybaczeniu. O potwornym bólu, który może w człowieku tkwić. A wreszcie o różnych obliczach macierzyństwa.

Czytaj więcej

Berliński laur dla Martina Scorsese. „Wciąż jestem w podróży”

W „Synach” jest zaledwie kilkoro pierwszoplanowych bohaterów: strażniczka, skazany, jego matka. Także komendant oddziału, świadomy gry toczącej się między więźniem i funkcjonariuszką. Ale w filmie Moellera nawet epizodyczna postać dyrektora więzienia ma swój charakter i ciężar.  

Nie trzeba mieć 150 mln dolarów budżetu, żeby przykuć uwagę widza. Czasem wystarczy świetny scenariusz, kilkoro wrażliwych aktorów i talent. 

— Razem z moim współscenarzystą Emilem Nygaardem Albertsenem odwiedziliśmy dziesiątki więzień, rozmawialiśmy ze strażnikami, psychologami, także więźniami. Spotykaliśmy się z rodzinami ofiar zbrodni, konsultowaliśmy się z ekspertami mającymi ogromną wiedzę na temat systemu penitencjarnego — przyznaje Gustav Moeller.

Akcja „Synów” toczy się w więzieniu. Strażniczka obserwuje przez okno, jak na podwórze podjeżdża suka ze skazanymi. Na widok jednego z ich twarz Eve tężeje. Chłopak jest niebezpieczny, dostał wysoki wyrok za zabójstwo współwięźnia. Trafia do oddziału o najostrzejszym rygorze. Strażniczka prosi o przeniesie jej do tego oddziału i tam od początku Mikkela niszczy. Dlaczego?

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Laureaci Oscarów, Andrzej Seweryn, reżyserka castingów do filmów Ridleya Scotta – znamy pełne składy jury konkursów Mastercard OFF CAMERA 2024!
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Film
Patrick Wilson odbierze nagrodę „Pod Prąd” i osobiście powita gości Mastercard OFF CAMERA
Film
Nominacje do Nagrody Female Voice 2024 Mastercard OFF CAMERA dla kobiet świata filmu!
Film
Script Fiesta 2024: Damian Kocur z nagrodą za najlepszy scenariusz
Film
Zmarła Mira Haviarova