Czarne owce są wśród nas. I całkiem nieźle sobie radzą. Mastercard OFF CAMERA 2024

Od greckiej komedii „The Summer with Carmen”, przenoszącej nas w świat queerowych romansów, przez „The Practice”, w którym życiowe zawirowania instruktora jogi odsłaniają głębsze warstwy ludzkiej egzystencji.

Publikacja: 14.02.2024 17:00

Czarne owce są wśród nas. I całkiem nieźle sobie radzą. Mastercard OFF CAMERA 2024

„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym Mastercard OFF CAMERA

„Rosalie” zabierze widzów w podróż do XIX-wiecznej Francji, gdzie tajemnica pewnej kobiety odmienia życie całej społeczności, a „Czarny kos, czarna jeżyna” oferuje oryginalne spojrzenie na życie dojrzałej bohaterki, która przeżywa gwałtowne seksualne przebudzenie. W „The Dreamer" zaś jednooki ogrodnik Raphaël doświadcza zmiany w swym spokojnym życiu, gdy uznana artystka namawia go do pozowania do swoich rzeźb. To przykłady… „Czarnych owiec”, które są wśród nas i które zobaczymy w specjalnej sekcji pod taką właśnie nazwą w czasie Mastercard OFF CAMERA 2024.

Nie trzeba już wcale jechać do Kalifornii, by zostać dziwakiem i spokojnie żyć jako czarna owca, jak śpiewa w jednym ze swych numerów Lana Del Rey. – zdradza Grzegorz Stępniak, dyrektor artystyczny Mastercard OFF CAMERA. Wystarczy jednak dobrze rozejrzeć się dookoła, żeby stwierdzić, że we współczesnym krajobrazie kulturowym pełno jest różnego typu freaków, którzy na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat stali się ulubionymi postaciami i bohaterami różnych produkcji. Nic w tym dziwnego - przecież dziwak skrywa w sobie niebezpieczeństwo, tajemnicę, podaje w wątpliwość, a często - obala - skostniałe normy społeczne i obyczajowe. – dodaje dyrektor Stępniak, zapraszając tym samym na filmową majówkę do Krakowa.

W drugiej z czterech specjalnych sekcji, które zostały przygotowane na tegoroczną odsłonę Festiwalu Mastercard OFF CAMERA, organizatorzy będą przyglądać się trudnościom i przeciwnościom zarówno losu, jak i systemu, z jakimi muszą mierzyć się postacie o niekonwencjonalnych modelach życia - które można by potocznie określić właśnie jako – „dziwaczne” czy „cudaczne”.

W SEXEDPL wierzymy, że każdy z nas pisze własną definicję „normalności”. Cieszymy się, że kolejny rok z rzędu będziemy częścią Festiwalu i dodamy edukacyjny aspekt do świetnego artystycznie programu – zapowiada Martyna Wyrzykowska, dyrektorka zarządzająca SEXEDPL. Spotkamy się z publicznością po seansach, by dyskutować, tłumaczyć i doradzać. Wiemy, że tematyka różnorodności budzi emocje, a nasi eksperci będą obecni na miejscu, by ułatwiać rozmowy na jej temat. Nasze działania będą widoczne także dla osób, którym nie uda się dotrzeć do kin - przygotujemy dla nich treści edukacyjne dostępne na naszym Instagramie, Facebooku, TikToku oraz stronie www.sexed.pl. – dodaje dyrektorka SEXEDPL.

Wybrane fabuły filmów, które będą pokazywane w Krakowie od 26 kwietnia do 5 maja 2024 roku przezentuja się następująco.

The Summer with Carmen:

Demos i Nikitas, dążący do aktorskiego sukcesu jako przyjaciele i geje, tworzą własny film - queerową komedię romantyczną. Pracują nad scenariuszem w greckim letnim klimacie, tworząc dzieło pełne humoru, gdzie fikcja splata się z rzeczywistością.

Zacharias Mavroeidis proponuje inteligentny i dowcipny „film w filmie”, pogrywając przy tym z konwencjami tzw. gejowskiego kina. Nie skupia się przy tym na ukazaniu wykluczenia czy niedopasowania w dojmującym hetero świecie, ale zamiast tego oferuje radosną, queerową wakacyjną eskapadę, w której granice między jawą a snem się zacierają.

Reżyseria: Zacharias Mavroeidis
Scenariusz: Zacharias Mavroeidis, Xenofon Chalatsis
Zdjęcia: Theodoros Mihopoulos
Muzyka: Ted Regklis
Obsada: Yorgos Tsiantoulas, Andreas Lampropoulos, Nikolas Mihas, Roubini Vasilakopoulou, Vasilis Tsigristaris
Kraj: Grecja
Rok produkcji: 2023
Czas: 106 min/kolor

The Practice

W nowym filmie Martina Rejtmana, Gustavo z Buenos Aires, instruktor jogi, zmaga się z życiowymi przeciwnościami w Chile. Po rozstaniu z żoną i przejęciu studia jogi, doświadcza kontuzji kolana, która wymusza na nim długotrwałą rehabilitację. Jego życie komplikuje się jeszcze bardziej, gdy w mieście pojawia się jego zaniepokojona i apodyktyczna matka.

Rejtman nie tylko w dowcipny sposób pokazuje zawirowania wokół kryzysu wieku średniego, ale wykpiwa też szereg męskich fiksacji. Równocześnie z empatią i zrozumieniem spoglądając na swego pogubionego bohatera, miotającego się pomiędzy dwoma światami kulturowymi.

The Dreamer

W pełnometrażowym debiucie Anaïs Tellenne, przedstawionym na festiwalu w Wenecji, Raphaël, jednooki mężczyzna zbliżający się do sześćdziesiątki, mieszka z matką w odosobnionej willi, gdzie pracuje jako ogrodnik. Wiodąc samotne życie, jego rutynę zmienia przybycie Garance, wyzwolonej artystki z tatuażami, która namawia go do wzięcia udziału w swoim nowym projekcie artystycznym. Ich spotkanie wprowadza chaos i nowe emocje do życia Raphaëla.

Tellenne opowiada o cyklopicznym, mitycznym niemal Innym, poruszając się pomiędzy poetyką baśni a dramatu psychologicznego. Na pierwszy plan wysuwając problemy etyczne wokół sztuki współczesnej, balansującej często na granicy między uprzedmiotowieniem a wyzwoleniem i przydaniem podmiotowości Obcym pokroju jej fascynującego bohatera.

Reżyseria: Anaïs Tellenne
Scenariusz: Anaïs Tellenne
Zdjęcia: Pierre Mazoyer
Muzyka: Amaury Chabauty, Raphaël Thiéry
Obsada: Raphaël Thiéry, Emmanuelle Devos, Mireille Pitot, Marie-Christine Orry
Kraj: Francja
Rok produkcji: 2023
Czas: 94 min/kolor

Nagrody: MFF w Busan – Nagroda publiczności

Rosalie

W filmie Stéphanie Di Giusto, umiejscowionym w XIX-wiecznej Francji, Rosalie, odtwarzana przez Nadię Tereszkiewicz, poślubia Abla, właściciela zadłużonej knajpy. Nieświadomy jej tajemnicy, odkrywa, że jej ciało pokrywa gęste owłosienie. Po początkowym odrzuceniu, Rosalie postanawia wykorzystać swoją unikalność, stając się atrakcją lokalnej społeczności i przyciągając nowych klientów do knajpy męża.

Rosalie to brawurowo zagrana, zilustrowana klimatyczną muzyką Hani Rani pochwała odmienności. Reżyserka snuje swoją emancypacyjną opowieść, pokazując, że lęk przed tym, co obce. jest jak najbardziej współczesny i aktualny. Jednak w ślad za swoją bohaterką w inności dopatruje się źródła siły i mocy, która ma wielki potencjał zmieniania otoczenia i rzeczywistości.

Reżyseria: Stéphanie Di Giusto Scenariusz: Stéphanie Di Giusto,
Alexandra Echkenazi, Sandrine Le Coustumer
Zdjęcia: Christos Voudouris
Muzyka: Hania Rani
Obsada: Benoît Magimel, Nadia Tereszkiewicz, Benjamin Biolay, Guillaume Gouix
Kraj: Francja/Belgia
Rok produkcji: 2023
Czas: 115 min/kolor

Czarny kos, czarna jeżyna

Film Eleny Naveriani, przedstawiony na festiwalu w Cannes i oparty na gruzińskiej powieści, skupia się na postaci Etero (Eka Chavleishvili), mieszkającej w małej wiosce i prowadzącej samotne życie. Pomimo braku rodziny i zainteresowania miłością, Etero doświadcza gwałtownego seksualnego przebudzenia po przebytym wypadku. To wydarzenie prowadzi do zmiany jej postrzegania przez otoczenie i samej siebie.

Naveriani w swoim na wskroś feministycznym filmie ostro rozprawia się nie tylko ze stereotypami na temat dojrzałej kobiecej cielesności i seksualności, ale też drwi z konserwatywnych reguł i norm, jakie wyznaczają otaczającą jej bohaterkę rzeczywistość, która wbrew wszystkim i wszystkiemu zamierza delektować się życiem i czerpać z niego garściami.

Reżyseria: Elene Naveriani
Scenariusz: Elene Naveriani, Nikoloz Mdivani, Tamta Melashvili
Zdjęcia: Agnesh Pakozdi
Obsada: Eka Chavieishvili, Temiko Chinchinadze
Kraj: Szwajcaria/Gruzja
Rok produkcji: 2023
Czas: 110 min/kolor

Nagrody: MFF w Sarajewie – Najlepszy film, Najlepsza aktorka (Eka Chavieishvili); FF w Cottbus – Najlepsza aktorka (Eka Chavieishvili), Nagroda jury ekumenicznego

Już wkrótce ogłoszenie filmów, które będzie można zobaczyć na Mastercard OFF CAMERA 2024 w ramach trzeciej i czwartej sekcji specjalnych. Organizatorzy jak zawsze zapraszają na pokazy filmów zarówno w najlepszych krakowskich kinach, jak i w kinach plenerowych. Gala Otwarcia Festiwalu odbędzie się tradycyjnie w Kinie Kijów już 26 kwietnia.

„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym Mastercard OFF CAMERA

„Rzeczpospolita" jest patronem medialnym Mastercard OFF CAMERA

„Rosalie” zabierze widzów w podróż do XIX-wiecznej Francji, gdzie tajemnica pewnej kobiety odmienia życie całej społeczności, a „Czarny kos, czarna jeżyna” oferuje oryginalne spojrzenie na życie dojrzałej bohaterki, która przeżywa gwałtowne seksualne przebudzenie. W „The Dreamer" zaś jednooki ogrodnik Raphaël doświadcza zmiany w swym spokojnym życiu, gdy uznana artystka namawia go do pozowania do swoich rzeźb. To przykłady… „Czarnych owiec”, które są wśród nas i które zobaczymy w specjalnej sekcji pod taką właśnie nazwą w czasie Mastercard OFF CAMERA 2024.

Pozostało 92% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu