Romans u schyłku życia

Gabriel García Márquez zwykle odnosi się sceptycznie do ekranizacji swych dzieł. Jednak ten film oddaje ducha powieści kolumbijskiego noblisty

Aktualizacja: 15.11.2007 16:41 Publikacja: 14.11.2007 22:18

Romans u schyłku życia

Foto: Materiały Promocyjne

Mike Newell nakręcił melodramat z refleksją o poszukiwaniu przez ludzi sensu egzystencji.

Spotkanie wielkiej literatury i mądrego kina to w dzisiejszych czasach rzadkość. Dominują scenariusze, które czerpią z gier komputerowych lub są przeróbką obrazów nakręconych w przeszłości. Dlatego gdy się okazało, że Mike Newell podjął się adaptacji powieści Márqueza, czekałem na rezultat jego pracy w napięciu. Newell znakomicie radzi sobie w różnych gatunkach. Ma na koncie "Cztery wesela i pogrzeb" – komedię romantyczną wszech czasów, a także świetny dramat gangsterski "Donnie Brasco". Ostatnio z powodzeniem zekranizował czwarty tom przygód Harry'ego Pottera.

I teraz do listy sukcesów może dopisać "Miłość w czasach zarazy". Nie uległ modzie, by opowieść uwspółcześnić, pociąć ostrym montażem, dostosowując do wrażliwości młodej widowni. Razem ze scenarzystą Ronaldem Harwoodem (m.in. "Pianista") stworzył kino kontemplacyjne dające czas na refleksje o miłości i przemijaniu.

Akcja rozgrywa się na przełomie XIX i XX-wieku w kolumbijskiej Cartagenie. Nieśmiały urzędnik pocztowy Florentino Ariza(najpierw gra go Unax Ugalde, potem pałeczkę udanie przejmuje Javier Bardem) zakochuje się w uroczej Ferminie Dazie (Giovanni Mezzogiorno). Jednak na spełnienie rodzącego się uczucia będą musieli poczekać ponad pół wieku. Ojciec Ferminy (John Leguizamo) nalega, by wyszła za mąż za starszego od niej doktora Urbino (Benjamin Bratt) –znakomitego lekarza i społecznika. Dziewczyna w końcu godzi się na małżeństwo z rozsądku, a zrozpaczonemu Florentinowi Arizie pozostaje tylko szukanie ukojenia w ramionach innych kobiet. Dopiero u schyłku życia będzie mógł wyznać uczucie ukochanej...

Fabuła rozkręca się powoli. Nie jest tak intensywna jak w powieści, ale postaci z każdą minutą nabierają wyrazistości. Stają się pełniejsze. Newell dobrze dobrał aktorów. Mezzogiorno jako Ferminajest taka jak u Márqueza –piękna, dostojna i zdecydowana. Bardem świetnie potrafi oddać drążący go smutek z powodu niespełnionej miłości.

Najciekawsze jest w filmie zderzenie jej dwóch odcieni – młodzieńczego porywu serca z uczuciem w pełni dojrzałym. Młodzi Florentino i Ferminasą trochę zagubieni, zawstydzeni targającymi nimi emocjami. Gdy spotykają się po latach, towarzyszy im podobne zawstydzenie. Niepewnie odsłaniają swe ciała, jakby bali się, że za chwilę ich wzajemne osobie wyobrażenia boleśnie zderzą się z rzeczywistością. A jednak nic takiego nie następuje. Akceptują się i przeżywają chwile spóźnionego szczęścia. W tych scenach najmocniej objawia się wartość filmu: nie oglądamy sztampowego melodramatu, tylko subtelne kino.

Mike Newell z wyczuciem pokazuje, że dzięki miłości Ferminai Florentino pod koniec życia nadali mu nowy sens, który uśmierza lęk przed przemijaniem. Piękny, delikatny film.

"Miłość wczasach zarazy". USA 2007, reż. Mike Newell, scen. Ronald Harwood. Wyk. Giovanna Mezzogiorno, Javier Bardem, Benjamin Bratt, John Leguizamo, Unax Ugalde. Dystrybucja Monolith.

Mike Newell nakręcił melodramat z refleksją o poszukiwaniu przez ludzi sensu egzystencji.

Spotkanie wielkiej literatury i mądrego kina to w dzisiejszych czasach rzadkość. Dominują scenariusze, które czerpią z gier komputerowych lub są przeróbką obrazów nakręconych w przeszłości. Dlatego gdy się okazało, że Mike Newell podjął się adaptacji powieści Márqueza, czekałem na rezultat jego pracy w napięciu. Newell znakomicie radzi sobie w różnych gatunkach. Ma na koncie "Cztery wesela i pogrzeb" – komedię romantyczną wszech czasów, a także świetny dramat gangsterski "Donnie Brasco". Ostatnio z powodzeniem zekranizował czwarty tom przygód Harry'ego Pottera.

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu