Krokodyl ****

Nietypowy melodramat dla każdego

Publikacja: 15.05.2008 08:15

„Krokodyl” – debiut fabularny Kim Ki-duka, który reżyser zrealizował w 1996 roku – jest opowieścią o sile miłości odmieniającej życie człowieka.Tytułowy „Krokodyl” (Jae-hyeon) to pseudonim bezdomnego żyjącego pod mostem w Seulu, na wybrzeżu rzeki Han. Wyławia z wody ciała samobójców, a potem wymusza od ich rodzin pieniądze. Nie ma w nim głębszych uczuć, jest tylko prymitywna chęć przetrwania.

Pewnego dnia do rzeki rzuca się Hyun-Jung (Jae-hong), dziewczyna zdradzona przez kochanka. „Krokodyl” ratuje samobójczynię przed śmiercią, ale tylko po to, żeby wykorzystywać ją seksualnie. Hyun-Jung nie ma dokąd iść, więc zostaje z „Krokodylem”. Ten stopniowo zakochuje się w dziewczynie...

Pierwszy film Kim Ki-duka pokazuje, że reżysera od początku kariery fascynowało kino symboliczne, oparte na łączeniu paradoksów. Twórca fascynująco portretuje relację kobieta – mężczyzna jako intensywną i niejednoznaczną.

„Krokodyl” jest zarówno wybawcą Hyun-Jung, jak i jej oprawcą. Pod wpływem kobiety zmienia się wewnętrznie. Okazuje się, że może być zdolny do empatii, co stanowi dla niego szansę na pełnię człowieczeństwa – np. kupuje dziewczynie farby, by mogła wyrażać swoje emocje przez malowanie. I z dnia na dzień coraz głębiej rozumie jej smutek.

Hyun-Jung symbolizuje w filmie nadzieję na nowe życie, ale zarazem jej nieustanna gorycz świadczy o tym, że najchętniej już by się z tym światem rozstała.

Stopniowo „Krokodyl” zamienia się w film o micie wiecznej miłości. Tragiczni kochankowie zostaną ze sobą na zawsze. Nawet po śmierci.

- Melodramat. Korea Południowa 1996, reż. Kim Ki-duk, wyk. Jo Jae-hyeon, Ahn Jae-hong.

- Luna

„Krokodyl” – debiut fabularny Kim Ki-duka, który reżyser zrealizował w 1996 roku – jest opowieścią o sile miłości odmieniającej życie człowieka.Tytułowy „Krokodyl” (Jae-hyeon) to pseudonim bezdomnego żyjącego pod mostem w Seulu, na wybrzeżu rzeki Han. Wyławia z wody ciała samobójców, a potem wymusza od ich rodzin pieniądze. Nie ma w nim głębszych uczuć, jest tylko prymitywna chęć przetrwania.

Pewnego dnia do rzeki rzuca się Hyun-Jung (Jae-hong), dziewczyna zdradzona przez kochanka. „Krokodyl” ratuje samobójczynię przed śmiercią, ale tylko po to, żeby wykorzystywać ją seksualnie. Hyun-Jung nie ma dokąd iść, więc zostaje z „Krokodylem”. Ten stopniowo zakochuje się w dziewczynie...

Film
Bono specjalnie dla „Rzeczpospolitej": U2 pracuje nad nową płytą
Film
Zaskakujący zwycięzcy Millenium Docs Against Gravity. Jeden z szansą na Oscara
Film
Cannes’25: Tom Cruise walczy z demonem sztucznej inteligencji i Rosjanami
Film
Festiwal w Cannes oficjalnie otwarty. Nagroda za całokształt twórczości dla Roberta De Niro
Film
Cannes 2025: Trump kontra europejskie kino