Plus Camerimage zainaugurowany w Bydgoszczy

”Czarny łabędź” otworzył w sobotę 18. Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage

Aktualizacja: 29.11.2010 15:07 Publikacja: 28.11.2010 18:12

Plus Camerimage zainaugurowany w Bydgoszczy

Foto: ROL

– Nasza łódź przybiła do gościnnej przystani w Bydgoszczy – żartował Marek Żydowicz.

– To nie łódź, tylko transatlantyk – skomentowała ze sceny Grażyna Torbicka.

Słowo "łódź" zabrzmiało dwuznacznie, bo impreza, po głośnych awanturach politycznych, opuściła swoją poprzednią, łódzką siedzibę. Określenie "transatlantyk" było całkowicie uzasadnione.

Do mieniącej się już świątecznymi światłami Bydgoszczy przywieźli imponujący zestaw filmów: od nowych produkcji Danny'ego Boyle'a ("127 godzin") i Danny'ego Cohana ("Jak zostać królem") przez obrazy, które w tym roku zachwyciły widzów w Cannes czy Wenecji ("Kolejny rok" Mike'a Leigh czy "Milczące dusze" Aleksieja Fedorczenki) aż do dokumentów i etiud studenckich. Łącznie około 300 tytułów.

A otworzył festiwal "Czarny łabędź" Darrena Aronofsky'ego – opowieść o primabalerinie, która w "Jeziorze łabędzim" ma zagrać jednocześnie Czarnego i Białego Łabędzia. Dotąd grzeczna i uładzona, nagle musi odszukać w sobie "ciemną stronę": namiętność, seks, bunt. Aronofsky pyta, jaką cenę płaci się za sukces? Ile z siebie artysta musi dać sztuce? Ile daje sztuka artyście? Te pytania musiał sobie zadać lub kiedyś jeszcze zada każdy z uczestników festiwalu.

Portretując piekło wybujałych ambicji, Aronofsky jednocześnie urzekająco pokazuje istotę tańca. Głównie dzięki zdjęciom Matthew Libatiqu'a. Para ta, która pracuje razem od 1993 roku, przyjęła w Bydgoszczy nagrodę dla duetu reżyser-operator.

– To jedyny festiwal, na którym mogę mówić przed Darrenem – mówił ze śmiechem Libatique, dziękując za Złotą Żabę.

Wyróżnienie reżyserskie odebrał Jerzy Skolimowski.

Film
„Fenicki układ” Wesa Andersona: Multimilioner walczy o przyszłość
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Film
Hermanis piętnuje źródło rosyjskiego faszyzmu u Dostojewskiego. Pisarz jako kibol
Film
Polskie dokumentalistki triumfują na Krakowskim Festiwalu Filmowym
Film
Nie żyje Loretta Swit, major "Gorące Wargi" z serialu "M*A*S*H"
Film
Cannes 2025: Złota Palma dla irańskiego dysydenta