„Koniec Rosji" Michała Marczaka, „Pomału" Tomasza Wolskiego oraz „Phnom Phen Lulluby" Pawła Kloca zakwalifikowały się do konkursu tegorocznej edycji szwajcarskiego festiwalu Visions du Réel. Dla dwóch ostatnich będzie to również pierwsza okazja do zaprezentowania się na międzynarodowej arenie kina dokumentalnego.
„Pomału" Tomasza Wolskiego to film, w którym – jak określił Lech Moliński w artykule dla serwisu Stopklatka – „język zostaje zepchnięty na bardzo daleki plan", natomiast „pierwszoplanową rolę odgrywa obraz", budujący przemyślaną w każdym szczególe strukturę i harmonijny rytm. „Pomału" ukazuje spokojne, niespieszne życie trzech mężczyzn w różnym wieku, mieszkających w Beskidzie Niskim. Jednak codzienność bohaterów kontrastuje z ogromnym ruchem ulicznym, który przez cały dzień przetacza się kilka metrów od ich gospodarstwa.
„Phnom Phen Lulluby" Pawła Kloca, którego pierwszy publiczny pokaz odbędzie się w Nyon, stanowi natomiast intymną historię człowieka szukającego miłości i akceptacji. Ilan Schickman opuścił Izrael marząc o nowym życiu. Teraz mieszka w Phnom Penh w Kambodży z dziewczyną o imieniu Saran oraz jej córkami, dwuletnią Marie i sześciomiesięczną Jasmine, próbując wiązać koniec z końcem jako uliczny wróżbiarz. Ten pełnometrażowy debiut dokumentalny Pawła Kloca zagości w najbliższym czasie również na festiwalu Hot Docs w Toronto oraz Doc/Fest Sheffield w Wielkiej Brytanii, zaś polską premierę będzie miał na tegorocznym 51. Krakowskim Festiwalu Filmowym.
„Koniec Rosji" Michała Marczaka to opowieść o dziewiętnastoletnim rekrucie Aleksieju, którym przylatuje do oddalonej od cywilizacji małej strażnicy na północnych rubieżach Rosji, aby odbyć służbę wojskową. To jeden z niewielu posterunków granicznych strzegących olbrzymich, nie zamieszkałych połaci państwa rosyjskiego nad Oceanem Arktycznym. W strażnicy znajduje się sześciu żołnierzy. Każdy z nich tkwi w tym miejscu już długo, być może zbyt długo. Okazuje się, że część z nich ma swoje smutne tajemnice. Trudno jest im stąd wrócić do świata ludzi i własnej przeszłości. Łatwiej jest im odbywać absurdalną służbę pilnowania zatopionej w śniegu północnej granicy państwa, setki kilometrów od najbliższej ludzkiej osady.
Polskie akcenty pojawią się nie tylko na ekranach festiwalowych kin, ale również na Doc Outlook-International Market (DOCM) jako część projektu Polish Docs, organizowanego przez Krakowską Fundację Filmową przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Na targach Doc Outlook zostanie zaprezentowanych aż 11 tytułów, w tym: Phnom Pehn Lullaby, reż. Paweł Kloc, Pomału, reż. Tomasz Wolski , Odyseja złomowa, reż. Paweł Ferdek, Łukasz Gutt, Koniec Rosji, reż. Michał Marczak, Poza zasięgiem, reż. Jakub Stożek, Beats of Freedom, reż. Wojciech Słota, Leszek Gnoiński, Kawałek lata, reż. Marta Minorowicz, Seans w kinie Tatry, reż. Piotr Złotorowicz, W drodze, reż. Leszek Dawid, Ucieknijmy od niej, reż. Marcin Koszałka, Inwentaryzacja, reż. Paweł Łoziński.