Reklama

Polska może być aktywnym graczem

UE dochodzi do momentu, kiedy uznaje, że globalizacja, wolne rynki jednak nie są najlepszym rozwiązaniem na współpracę z Chinami – mówi prof. Marcin Jacoby z Zakładu Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS.

Publikacja: 28.10.2024 04:35

Polska może być aktywnym graczem

Foto: rp.pl

Na co Polska powinna zwrócić uwagę podczas przyszłorocznej prezydencji w Radzie UE, zwłaszcza w przypadku relacji globalnych, na przykład z krajami azjatyckimi?

Ważne jest uwspólnienie stanowisk różnych państw unijnych pod względem na przykład polityki wobec Chin, przede wszystkim polityki celnej. Dużo się ostatnio mówiło o decyzjach UE dotyczących ceł na chińskie samochody elektryczne. Ale ważne są szersze posunięcia – odnoszące się do chińskiej polityki przemysłowej i tego, co Unia może z tym zrobić. A tutaj opinie są bardzo różne. I Polska podczas prezydencji może zaangażować się na rzecz wypracowania konsensusu. Kolejny obszar to kwestia monitorowania i reagowania na rozwój współpracy Chin z Rosją. Dobrze by było, żeby Polska mogła przekonać naszych partnerów z Europy Zachodniej, że jest to istotna kwestia. I kolejna sprawa: Unia musi prowadzić politykę zaangażowania w Azji na zasadach własnych, a nie tylko na zasadach amerykańskich. UE musi się bardzo intensywnie zastanowić, w jakie inicjatywy warto wchodzić, a w jakie nie. Być może powinna wypracować trochę więcej spokojnego dystansu.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Europejskie Forum Nowych Idei
Prezes PGE: Przez węgiel do atomu
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Europejskie Forum Nowych Idei
W profilaktyce potrzebujemy podejścia bardziej zorientowanego na pacjenta
Europejskie Forum Nowych Idei
Prof. Jassem: Potrzebujemy szybkiej ścieżki diagnostycznej dla pacjentów z rakiem płuca
Europejskie Forum Nowych Idei
Polakom się jeszcze chce
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Europejskie Forum Nowych Idei
AI rewolucyjnie zmienia biznes
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama