Reklama
Rozwiń

Polska może być aktywnym graczem

UE dochodzi do momentu, kiedy uznaje, że globalizacja, wolne rynki jednak nie są najlepszym rozwiązaniem na współpracę z Chinami – mówi prof. Marcin Jacoby z Zakładu Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS.

Publikacja: 28.10.2024 04:35

Polska może być aktywnym graczem

Foto: rp.pl

Na co Polska powinna zwrócić uwagę podczas przyszłorocznej prezydencji w Radzie UE, zwłaszcza w przypadku relacji globalnych, na przykład z krajami azjatyckimi?

Ważne jest uwspólnienie stanowisk różnych państw unijnych pod względem na przykład polityki wobec Chin, przede wszystkim polityki celnej. Dużo się ostatnio mówiło o decyzjach UE dotyczących ceł na chińskie samochody elektryczne. Ale ważne są szersze posunięcia – odnoszące się do chińskiej polityki przemysłowej i tego, co Unia może z tym zrobić. A tutaj opinie są bardzo różne. I Polska podczas prezydencji może zaangażować się na rzecz wypracowania konsensusu. Kolejny obszar to kwestia monitorowania i reagowania na rozwój współpracy Chin z Rosją. Dobrze by było, żeby Polska mogła przekonać naszych partnerów z Europy Zachodniej, że jest to istotna kwestia. I kolejna sprawa: Unia musi prowadzić politykę zaangażowania w Azji na zasadach własnych, a nie tylko na zasadach amerykańskich. UE musi się bardzo intensywnie zastanowić, w jakie inicjatywy warto wchodzić, a w jakie nie. Być może powinna wypracować trochę więcej spokojnego dystansu.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Europejskie Forum Nowych Idei
Donald Tusk: koniec wieku naiwności
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Europejskie Forum Nowych Idei
To nieprawda, że młodzi ludzie mają „gen lenistwa”
Europejskie Forum Nowych Idei
Jaka będzie przyszłość rynku pracy
Europejskie Forum Nowych Idei
Pokolenie Z już zmienia rynek pracy
Europejskie Forum Nowych Idei
Uwolnijmy wreszcie potencjał kobiet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama