Najlepsza polisa na trudne czasy

Mirosław Boruc, prezes Instytutu Marki Polskiej

Aktualizacja: 10.12.2008 10:37 Publikacja: 10.12.2008 03:13

Najlepsza polisa na trudne czasy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

[b]Rz: Czy kryzys odbije się na pozycji polskich marek?[/b]

Mirosław Boruc: Trzeba pamiętać, że kryzysy to okres weryfikacji dla wszystkich; i dla przywódców, i dla firm, i dla marek. Nie ma jednak lepszej polisy ubezpieczeniowej w ciężkich czasach niż dobra, mocna marka. Potwierdzają to zresztą międzynarodowe rankingi, gdzie większość uczestników, 70 – 80 proc., to marki z historią sięgającą kilkudziesięciu, a nawet 100 lat. Nadal są one bardzo żywotne.

[b]Silna marka wystarczy?[/b]

Sporo też zależy od branży, w której działa firma. Nawet najlepsza marka nie uchroni przed spadkiem sprzedaży i zysków firmy deweloperskiej, jeśli na tym rynku panuje recesja. Ale jest szansa, że właściciel takiej marki wyjdzie z kryzysu w lepszej kondycji niż konkurenci.

[b]Czy z perspektywy ostatnich lat można stwierdzić, że polskie firmy umieją zadbać o swoje marki?[/b]

Coraz lepiej im to idzie. Widać stały wzrost wiedzy i umiejętności w tym zakresie. Dotyczy to zarówno spółek z dużymi budżetami marketingowymi, jak i małych firm, gdzie to rodzina dba o reputację, bo często firmuje biznes swoim nazwiskiem czy znanym szyldem w miasteczku. W ten sposób spotykają się globalność z lokalnością. W PRL nawet jeśli ludzie byli dumni ze swego interesu, to bali się promować swą markę ze względu na domiary podatkowe. Teraz nawet małe firemki z dumą przypominają na szyldzie swą datę założenia, rodzinną tradycję.

[b]Jednak w naszym rankingu sporo jest marek znanych w PRL...[/b]

Korzystają z faktu, że bardzo wielu Polaków zna je z dzieciństwa. Mamy tendencję do lubienia i uznawania za wartościowe tego, co znamy od zawsze. To atut, który warto wykorzystać.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy