Kryzys mniej straszny w Polsce

Globalne firmy tną, polskie myślą o rozwoju. Ponad jedna czwarta pracodawców mówi u nas o zwiększaniu zatrudnienia. Na świecie tylko 3 procent

Publikacja: 21.01.2009 02:59

Prawie co piąta z polskich firm się spodziewa, że 2009 r. zakończy z lepszymi wynikami biznesowymi niż miniony, a ponad 40 proc. przewiduje, że zrealizuje zaplanowane na ten rok cele – wynika z najnowszych styczniowych badań firmy doradczej Hay Group, w których uczestniczyli przedstawiciele 100 dużych przedsiębiorstw. Choć polskie firmy liczą się z pogorszeniem koniunktury, a 31 proc. wręcz obawia się pogorszenia wyników w porównaniu z 2008 r., to i tak na tle prognoz światowych spółek tryskają optymizmem.

Większość uczestników globalnego badania Hay Group, która w listopadzie ub. roku odpytała o plany 2600 firm z 91 krajów, szykuje się na gorsze czasy. Dla części przedsiębiorstw nadeszły one już w minionym roku – prawie co trzecia firma przyznała, że nie zdołała zrealizować zaplanowanych wyników finansowych. Zaledwie 3 proc. zapowiedziało, że w 2009 r. będzie zwiększać liczbę pracowników. Dużo więcej, bo prawie połowa (a w Europie prawie 60 proc.) wstrzymuje rekrutację albo przymierza się do zwolnień.

Tymczasem w Polsce aż 26 proc. firm nadal planuje zwiększać zatrudnienie. Prawie połowa chce je utrzymać na obecnym poziomie, a kolejne 25 proc. mówi o jego redukcji. Jednak choć polskie firmy oceniają swe perspektywy lepiej niż ich rywale z innych państw, nie będą w tym roku szarżować z wydatkami; dwie piąte uczestników badania zredukowało już budżety przeznaczone na podwyżki w tym roku, a 17 proc. je zamroziło. Tyle samo postanowiło przesunąć podwyżki na później. Jak wynika z badania, jeśli wynagrodzenia wzrosną, to co najwyżej o 3 – 6 proc.

Jeszcze bardziej oszczędnie planują swe tegoroczne wydatki firmy na świecie – dwie trzecie z nich szykuje albo już wprowadza zmiany w ustalonych wcześniej budżetach płacowych na 2009 rok, co z reguły sprowadza się do ich obcięcia. Mniejsze cięcia dotknęły premie za ubiegły rok.

[wyimek]26 proc. polskich firm zamierza w tym roku zwiększyć zatrudnienie[/wyimek]

W Polsce ponad trzy czwarte dużych firm wypłaciło już premie za 2008 r. w zaplanowanej wysokości. Jednak w 2009 r. o nagrodę będzie trudniej, bo co czwarty z pracodawców szykuje tu zmiany. Prawie połowa (45 proc) chce wprowadzić zmiany w swych systemach motywacyjnych. Eksperci Hay Group ostrzegają, że równe cięcie premii wszystkim pracownikom może spowodować więcej strat niż oszczędności, demotywując najlepszych.

Ponad połowa polskich firm wie zresztą, że utrzymanie zaangażowania i motywacji ludzi stanie się teraz poważnym problemem. Tym bardziej że trudniej będzie o udział w szkoleniach czy projektach rozwojowych. Na świecie co piąta z firm chce je zlikwidować albo ograniczyć. W Polsce te cięcia mogą być jeszcze większe, bo prawie 40 proc. pracodawców zamierza ograniczyć projekty szkoleniowe. Tylko 7 proc. mówi o zwiększeniu wydatków na ten cel.

Jak wynika z badania, światowe firmy zdają sobie sprawę, że obawy przed zwolnieniami i spadkiem wynagrodzeń to teraz główne zmartwienia ich pracowników. Stres może odbić się na ich zdrowiu. Na szczęście większość przedsiębiorstw nie zamierza, przynajmniej na razie, szukać oszczędności w cięciach wydatków na firmową opiekę medyczną.

Prawie co piąta z polskich firm się spodziewa, że 2009 r. zakończy z lepszymi wynikami biznesowymi niż miniony, a ponad 40 proc. przewiduje, że zrealizuje zaplanowane na ten rok cele – wynika z najnowszych styczniowych badań firmy doradczej Hay Group, w których uczestniczyli przedstawiciele 100 dużych przedsiębiorstw. Choć polskie firmy liczą się z pogorszeniem koniunktury, a 31 proc. wręcz obawia się pogorszenia wyników w porównaniu z 2008 r., to i tak na tle prognoz światowych spółek tryskają optymizmem.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy