Czas na dobre firmy

Co roku na listę nominowanych i laureatów nagrody Dobra Firma trafiają nowe przedsiębiorstwa. Są jednak i takie – co bardzo cieszy – które za punkt honoru uznały utrzymanie się w gronie najlepszych

Publikacja: 23.11.2009 18:56

W tym roku pola nie oddały: PBG, która wśród nagrodzonych jest już po raz czwarty z rzędu, LPP, Mercor, Grupa 3J i Stalprodukt, wśród Dobrych Firm znaleźli się także laureaci tegorocznych Orłów „Rzeczpospolitej” – SGL Carbon Polska i Asseco Poland.

Ale statuetki Dobrej Firmy trafią także do debiutantów – m.in. biura podróży, cementowni, dwóch producentów opakowań... Pokazuje to, że efektywna działalność mniej zależy od branży, a bardziej od podejścia do biznesu.

W gronie nominowanych mogą się znaleźć tylko te firmy, które:

> przysłały do redakcji lub opublikowały niebudzące zastrzeżeń audytorów sprawozdania finansowe za rok 2008,

> wykazały zysk netto za dwa ostatnie lata obrachunkowe i nie miały ujemnych kapitałów własnych, nie są również monopolistami.

W wyborze laureatów kapituła kierowała się wskaźnikami dynamiki sprzedaży w czterech ostatnich latach (2005 – 2008) oraz wzrostem aktywów i kapitałów. Uwzględnione zostały także wskaźniki związane z efektywnością: rentowność sprzedaży w dwóch ostatnich latach oraz rentowność kapitałów i aktywów (ROA i ROE). Oceniana była też zdolność przedsiębiorstw do rozwoju, a jej miarą były wskaźniki inwestycji i zadłużenia. Przy wyborze stosowaliśmy oceny punktowe, w których najwięcej (50 proc. możliwych punktów) firmy mogły zyskać za dynamikę rozwoju, 30 proc. za efektywność i 20 proc. za zdolność do rozwoju.

Z wybranych w ten sposób 70 kandydatów do nagrody kapituła wskazała najpierw 50 nominowanych, a później, o czym zadecydowała punktacja – tym razem 19 liderów, którym przyznaliśmy nagrodę Dobra Firma.

—Wojciech Roma?ski

W tym roku pola nie oddały: PBG, która wśród nagrodzonych jest już po raz czwarty z rzędu, LPP, Mercor, Grupa 3J i Stalprodukt, wśród Dobrych Firm znaleźli się także laureaci tegorocznych Orłów „Rzeczpospolitej” – SGL Carbon Polska i Asseco Poland.

Ale statuetki Dobrej Firmy trafią także do debiutantów – m.in. biura podróży, cementowni, dwóch producentów opakowań... Pokazuje to, że efektywna działalność mniej zależy od branży, a bardziej od podejścia do biznesu.

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko