451 mln euro, (1,804 mld zł) przychodów miała w II kwartale bieżącego roku [b]Polska Telefonia Cyfrowa[/b], operator sieci Era, [link=http://telekom.com/dtag/cms/content/dt/de/897762]wynika z opublikowanego dzisiaj raportu [b]Deutsche Telekom[/b].[/link] Nominowane w euro przychody wzrosły w porównaniu do I kwartału br. o 2 proc. (identyczny był wzrost w porównaniu do II kwartału 2009 r.)
Według naszych wyliczeń jednak wyrażone w złotych wyniki finansowe sieci Era pogarszają się, a nie poprawiają. Zgodnie ze średnimi kursami złotego, zastosowanymi przez DT do wyliczeń, przychody Ery w II kw. br. wyniosły 1,811 mld zł, o 7,5 proc. mniej niż przed rokiem (1,959 mld zł). EBITDA zaś spadła z 756 mln zł do 707 mln zł. Umocnienie złotego sprzyja jednak wartości przychodów grupy DT, co niemiecki operator podkreślił w swoim raporcie. PTC odmówiła weryfikacji naszych wyliczeń.
Koniunktura rynkowa nie sprzyja PTC, ponieważ spadają detaliczne i hurtowe (MTR) ceny minuty połączeń. Z niekorzystną koniunkturą PTC walczy obniżaniem kosztów. Wydatki operacyjne OPEX spadły w II kwartale o 8 proc. Operator oszczędzał na kosztach pozyskania i utrzymania klienta. Spadek tych wydatków w stosunku do zeszłego roku PTC tłumaczy wyjątkowo wysokim ich poziomem w I połowie 2009 r. Dopiero po II kwartale ubiegłego roku polscy operatorzy telekomunikacyjni odczuli w pełni skutki globalnego krachu ekonomicznego (głównie osłabienie złotego) i rozpoczęli programy oszczędnościowe. W PTC dotknął on również wydatki inwestycyjen na sieć i systemy IT.
Dzięki oszczędnościom i stopniowemu wzrostowi wpływów wartość wyniku EBITDA PTC wyniosła w minionym kwartale bieżącego roku 176 mln euro (704 mln zł), czyli 39-proc. przychodów, co w swoim raporcie podkreśla Deutsche Telekom.
Liczba klientów (aktywnych kart SIM) Ery wyniosła na koniec II kwartału 13,3 mln, czyli o 100 tys. mniej, niż na koniec marca tego roku. Spowodowane to było spadkiem o 127 tys. liczby klientów na usługi pre-paid, podczas gdy liczba klientów kontraktowych w II kwartale wzrosła o 42 tys. Era podejmuje ofensywę w tym segmencie, znacząco podnosząc koszty pozyskania. Wskaźnik SAC (ang. [i]subscriber acquistion cost[/i]) wzrósł z I na II kwartał o 23 proc. do 105 euro.