Płacenie kartą jest niekiedy uważane za bardziej niebezpieczne niż używanie gotówki. Wielu klientów obawia się na przykład, że sklep wykorzysta w nieuczciwy sposób dane dotyczące karty.
Ale może być i tak, że użycie karty zwiększa bezpieczeństwo kupującego. Gdy sprzedawca nie wywiąże się z umowy i nie da się od niego odzyskać pieniędzy, o ich zwrot można wystąpić do banku.
Jeśli płatność kartą przez pomyłkę zostanie zaksięgowana na rachunku dwa razy (zdarza się tak np. w wyniku kłopotów z łącznością), dla klienta jest oczywiste, że powinien złożyć reklamację. Po jej rozpatrzeniu niesłusznie pobrane pieniądze zwykle wracają na konto. Mniej powszechna jest wiedza, że reklamację można wnieść także wtedy, gdy bank w niczym nie zawinił, prawidłowo rozliczył płatność, za to sprzedawca nie wywiązał się z umowy z powodu błędu, nieuczciwości czy kłopotów finansowych (w szczególności bankructwa).
W takich sytuacjach bank również powinien rozpocząć procedurę chargeback, a więc wystąpić o to, aby rachunek klienta został uznany taką samą kwotą, jaką wcześniej został obciążony. Możliwość taką przewidują obie największe organizacje kartowe, czyli MasterCard i Visa. Ich procedury różnią się w pewnych szczegółach.
Reklamację transakcji należy złożyć w dowolnym oddziale banku, który wydał kartę. Zgłoszenie powinno mieć formę pisemną.