Rośnie rola HR w polskich firmach

Szefowie działów personalnych coraz częściej mają wpływ na strategię firm

Publikacja: 20.04.2011 03:37

Najlepsi w konkursie Play Top Menedżer HR 2011: zdobywca 1. miejsca Krystian Irasiak, kierownik pers

Najlepsi w konkursie Play Top Menedżer HR 2011: zdobywca 1. miejsca Krystian Irasiak, kierownik personalny w Finnveden Metal Structures (w środku), laureatka 2. nagrody Agnieszka Grzywocz, kierownik działu personalnego Premier MSS (z prawej), i Anna Pieczara, specjalistka ds. HR i komunikacji w Vattenfall Business Services Polska, która w finale zajęła 3. miejsce

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Naliczanie wynagrodzeń, składek ZUS, ewidencja czasu pracy, czyli cała administracja kadrowo-płacowa, to dziś tylko część zadań działów HR. Zresztą często już zlecana zewnętrznym firmom specjalizującym się w usługach outsourcingu kadr i płac.

Ważni i ludzie i wyniki

Rośnie natomiast rola działów i menedżerów personalnych jako strategicznych partnerów biznesu, którzy wspierają firmę i rozwój pracowników. To dlatego konkurs Play Top Menedżer HR 2011, który organizują wspólnie „Rzeczpospolita" i wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, sprawdza nie tylko wiedzę (m. in. dotyczącą przepisów prawa pracy, unijnych funduszy), ale i umiejętności strategiczne uczestników. Dziś są one nieodzowną cechą talentów w tej branży.

– W ostatnich latach to właśnie pozycja HR rosła najbardziej ze wszystkich stanowisk w polskich firmach. Dyrektorzy personalni coraz częściej wchodzą do zarządów i współpracują w realizacji strategii – zwraca uwagę dr Małgorzata Sidor-Rządkowska, przewodnicząca jury konkursu i ekspert d.s. zarządzania zasobami ludzkim.

To w dużej mierze efekt zmiany podejścia kadry menedżerskiej firm do zarządzania zasobami ludzkimi, związanej m.in. ze zmianami w gospodarce, gdzie rośnie znaczenie kapitału intelektualnego. Jak przypomina przewodnicząca jury, przez lata funkcjonowało błędne przekonanie, że menedżer musi być nastawiony albo na ludzi, albo na wyniki.

Teraz powszechna jest już świadomość, że nie da się zarządzać firmą wbrew ludziom, że to dzięki nim można osiągać dobre wyniki w biznesie.– Dlatego tak ważna jest umiejętność dobrania odpowiednich pracowników, wspierania ich rozwoju i budowy ich zaangażowania – zaznacza Małgorzata Sidor-Rządkowska.

Według niej, dziś traci rację bytu tradycyjny podział na „twardy" i „miękki" HR, tym bardziej że coraz więcej firm dostrzega potrzebę integracji wszystkich działań. Nie tylko tych związanych z zarządzaniem ludźmi, ale też marketingowych, sprzedażowych, finansowych, które wspólnie mają realizować strategię firmy.

Pomógł kryzys

Robert Żelewski, dyrektor zarządzający ds. HR w grupie Animex i członek jury konkursu, twierdzi, że do wzmocnienia roli HR przyczyniła się też jego wymierność; dziś specjaliści i menedżerowie personalni mają wyznaczone cele i analizują HC ROI, czyli stopę zwrotu z inwestycji w kapitał ludzki.

– Jestem pod wrażeniem, że nawet w niewielkich firmach i państwowych przedsiębiorstwach stosuje się mierniki HR. Dzięki temu nawet tzw. miękki HR staje się mierzalny, a jego efekty dają się przeliczyć na pieniądze. To poprawia pozycję menedżerów HR, którzy teraz rozmawiają z zarządem, z dyrektorem finansowym tym samym językiem – podkreśla Robert Żelewski.

Według niego we wzmocnieniu pozycji HR w firmach pomógł paradoksalnie niedawny kryzys, gdy mimo ograniczenia budżetów wzrosły wymagania wobec działów personalnych i zwiększyło się znaczenie ich działań. – Dziś w HR potrzeba ludzi, którzy znają nowe rozwiązania w tej dziedzinie i sami potrafią je stosować. Firmy zewnętrzne nie są już wykorzystywane jako główny wykonawca, tylko jako wsparcie – ocenia Robert Żelewski.

Czas na marketing

Małgorzata Sidor-Rządkowska zwraca uwagę na rosnący poziom wiedzy HR w polskich firmach. Potwierdziła to rozstrzygnięta przed kilkoma dniami trzecia edycja konkursu Play Top Menedżer HR. Dowiodła, że nowoczesne rozwiązania w zarządzaniu zasobami ludzkimi są stosowane nie tylko w spółkach globalnych korporacji, ale i w wielu mniejszych, krajowych przedsiębiorstwach, gdzie działami personalnymi kierują ludzie świetnie znający nowe rozwiązania w dziedzinie HR.

– Jeśli czegoś dziś brakuje specjalistom i menedżerom HR, to umiejętności employer brandingu i marketingu, czyli budowania dobrego wizerunku pracodawcy, oraz promocji działań HR nie tylko na zewnątrz, ale i wśród pracowników i zarządu firmy – podkreśla dr Sidor-Rządkowska.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.blaszczak@rp.pl

ZUS

Naliczanie wynagrodzeń, składek ZUS, ewidencja czasu pracy, czyli cała administracja kadrowo-płacowa, to dziś tylko część zadań działów HR. Zresztą często już zlecana zewnętrznym firmom specjalizującym się w usługach outsourcingu kadr i płac.

Ważni i ludzie i wyniki

Pozostało 93% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy