Comarch jest od lat etatowym zwycięzcą rankingu najbardziej innowacyjnych polskich przedsiębiorstw z sektora handlowo-usłlugowego. Informatyczna spółka już od powstania, czyli od prawie 20 lat, mocno stawia na produkcję własnych rozwiązań, upatrując w tym szanse na pokonanie lokalnej konkurencji oraz podbój zagranicznych rynków. Dzięki temu, jako jedna z nielicznych polskich firm IT, zajmuje się głównie sprzedażą i wdrażaniem aplikacji, co w dużej mierze uniezależnia ją od wahań koniunktury.
Pierwsze produkty Comarchu dedykowane były branży telekomunikacyjnej. potem w ofercie pojawiły się też aplikacje wspierające zarządzanie przedsiębiorstwem (ERP) i dla sektora finansowego. Mocną pozycją spółki są też programy lojalnościowe, które z powodzeniem działają w wielu krajach europejskich (m.in. w koncernie BP). Dzięki temu sprzedaż eksportowa stanowi już ok. połowy przychodów grupy, które w 2011 r. wyniosły 785 mln zł.
W 2011 r. Comarch po raz kolejny zwiększył budżet przeznaczany na badania i rozwój. Sięgnął 103,3 mln zł, czyli był o 11 proc. wyższy niż w 2010 r. Stanowiło to 13,2 proc. przychodów grupy w poprzednim roku. Dział R&D zatrudnia już przeszło 900 pracowników. W porównaniu z poprzednim rokiem powiększył się o ok. 6 proc. To oznacza, że tworzeniem nowych rozwiązań zajmuje się już co czwarty pracownik grupy.
Źródłem finansowania inwestycji są w większości środki własne spółki. Stać ją na to dzięki sprzedaży przed kilkoma laty Interii.pl za ok. 200 mln zł. Firma na bieżąco generuje też duże, dodatnie przepływy pieniężne. Comarch chętnie posiłkuje się też dotacjami z UE. Ma własne Biuro Funduszy Unijnych. Dotąd spółka zrealizowała ponad 20 projektów współfinansowanych z programów pomocowych, 6 Programu Ramowego, jak i programów celowych dofinansowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Obecnie Comarch pracuje nad 13 projektami wspieranymi w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Działanie 1.4 4.1 oraz trzema projektami w ramach 7. Programu Ramowego. Ponadto zaangażowany jest w projekt w ramach Przedsięwzięcia IniTech (działanie na rzecz wspierania innowacyjności gospodarki).
Najnowszym oczkiem w głowie Comarchu jest sektor medyczny. Firma już zainwestowała 60 mln zł w budowę portfolio rozwiązań dla tego sektora i wyposażenie nowoczesnej przychodni w Krakowie. Oprócz klasycznej działalności usługowej (nie tylko dla pracowników grupy) jest też poligonem do testowania nowych produktów. W kolejnych kilku latach, jak zapowiada prezes Filipak, chce wydawać na rozwój oferty dla medycyny 10–15 mln zł rocznie. —Dariusz Wolak