Pracownik coraz bardziej profesjonalny

Rozwój kompetencji pracowników ma w firmach coraz większe znaczenie. Odczuwają to sami pracownicy, którzy dbają o zdobywanie nowych umiejętności

Publikacja: 31.08.2020 10:00

W kwietniu 2020 r. firma Ernst & Young zapytała zarządzających firmami, jakie czynniki skłoniłyby ich do lokalizacji inwestycji w konkretnym miejscu. Dla 62 proc. menedżerów ważne są wysokie kwalifikacje potencjalnych pracowników.

– Dobrą wiadomością – również dla Polski – jest to, że zarządzający firmami nie skupiają się wyłącznie na kosztach pracy, ale coraz większą wagę przykładają również do kompetencji cyfrowych potencjalnych pracowników – mówi Jacek Kędzior, partner zarządzający EY. – Polska może pochwalić się infrastrukturą techniczną na zadawalającym poziomie, a także zasobem dobrze wykształconych, utalentowanych inżynierów, programistów i informatyków. Pozwala nam to liczyć, że pociąg czwartej rewolucji przemysłowej nie odjedzie bez nas.

Z kolei, jak zauważa firma doradcza KPMG, kryzys związany z Covid-19 powodować może znaczne zakłócenia w dostępności pracowników z uwagi na zachorowania lub potrzebę kwarantanny. Jednocześnie następuje zamykanie granic i ograniczenia w możliwości przemieszczania się ludzi oraz zwiększona potrzeba pracy w domu z uwagi na zamkniecie szkół.

Według analityków KPMG zrozumiałe jest, że obawy związane ze zdrowiem zwiększają niepokój pracowników i może to mieć wpływ na ich wydajność. Coraz większe znaczenie ma aktywna komunikacja z pracownikami w celu zwiększenia zaufania do planów firmy i wdrożenie nowych procesów i polityki kadrowej (np. w zakresie ustawowego wynagrodzenia za czas choroby i inną nieobecność).

Z badania Global Human Capital Trends 2020, przygotowanego przez firmę Deloitte, wynika, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat dział HR będzie miał okazję odegrać znaczącą rolę w przyszłości organizacji, zwiększyć swój zasięg i obszar zainteresowania oraz w imieniu firmy stać się awangardą pracy, miejsca pracy oraz pracowników. W ramach zwiększonego zakresu działań, dział HR będzie istotnym elementem wspierającym firmę w osiąganiu dalszych sukcesów w świecie, w którym stare zasady pracy już nie funkcjonują, a nowe szybko się zmieniają.

– Tematy kapitału ludzkiego przestają być jedynie w centrum zainteresowań działów HR i w interesie całej organizacji leży, aby znalazły się na agendzie ich zarządów – mówi John Guziak, partner, lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Polsce w Deloitte. – Przyszłość rynku pracy i pracownika wymaga zaangażowania całej organizacji.

Jak wynika z raportu „Bilans kapitału ludzkiego – aktywność zawodowa i edukacyjna dorosłych Polaków wobec wyzwań współczesnej gospodarki", przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości i Uniwersytet Jagielloński, polscy pracownicy chcą podnosić swoje kompetencje. Swoje kompetencje zawodowe i niezwiązane bezpośrednio z wykonywaną pracą w jakikolwiek sposób (formalnie, pozaformalnie lub nieformalnie) w 2018 roku rozwijało 91 proc. zatrudnionych, co można uznać za wysoki odstetek. Wysoki jest także odsetek pracujących deklarujących rozwój kompetencji stricte zawodowych (68 proc.).

Osoby pracujące uczą się przede wszystkim w sposób nieformalny (72 proc.) oraz korzystają z różnych form rozwoju kompetencji w miejscu pracy (42 proc.). Uczenie się w sposób formalny jest wśród pracujących bardzo rzadkie, co z jednej strony może wskazywać na niskie zapotrzebowanie na kwalifikacje zdobywane w ramach systemu edukacji formalnej, z drugiej zaś może być traktowane jako wskaźnik słabego dopasowania tego systemu do potrzeb osób pracujących.

Badania potwierdzają także występowanie na gruncie krajowym silnej zależności między inwestycjami w kompetencje zasobów ludzkich a potencjałem innowacyjnym i wzrostem firmy. Firmy, które odnotowują silny rozwój (czyli takie, które wdrażały innowacje, planują kolejne wdrożenia oraz zwiększają zatrudnienie), to jednocześnie podmioty najbardziej aktywne w dziedzinie podnoszenia kompetencji kadr (97 proc.). Na przeciwnym biegunie znajdują się podmioty stagnacyjne (niewdrażające innowacji, nieplanujące takich działań i nierekrutujące pracowników), które aktywność rozwojową deklarowały najrzadziej (64 proc.).

Z kolei polskie firmy podkreślają, że pracownicy są dla nich najważniejsi. Jak wynika z raportu przygotowanego przez Krajowy Rejestr Długów, znacząco wzrósł odsetek firm deklarujących, że priorytetem jest dla nich wypłacenie pracownikom nagród, premii oraz podwyżek. Obecnie co druga firma stosuje taką politykę w regulowaniu płatności, podczas gdy jeszcze na początku roku wskazań tego typu było niespełna 15 proc. (wzrost o 35,3 pkt proc.).

– Relacje między pracodawcą a pracownikami w małych firmach wyglądają zupełnie inaczej niż w korporacjach – mówi Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy. – Tu się wszyscy znają, często są ze sobą zżyci, redukcja zatrudnienia ma twarz konkretnego człowieka i jego problemów. Ale przedsiębiorcy mają też świadomość, że zaraza w końcu wygaśnie, a wtedy przewagę zyskają ci, którzy mają silną i zaufaną kadrę. Nie bez znaczenia jest też wsparcie ze strony państwa w postaci tarczy antykryzysowej. Z danych Ministerstwa Rozwoju wynika, że na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przyznano już firmom ponad 4 miliardy zł, a 1,6 miliarda zł przeznaczono z Europejskiego Funduszu Społecznego na dofinansowania wynagrodzeń pracowników dla MŚP.

W kwietniu 2020 r. firma Ernst & Young zapytała zarządzających firmami, jakie czynniki skłoniłyby ich do lokalizacji inwestycji w konkretnym miejscu. Dla 62 proc. menedżerów ważne są wysokie kwalifikacje potencjalnych pracowników.

– Dobrą wiadomością – również dla Polski – jest to, że zarządzający firmami nie skupiają się wyłącznie na kosztach pracy, ale coraz większą wagę przykładają również do kompetencji cyfrowych potencjalnych pracowników – mówi Jacek Kędzior, partner zarządzający EY. – Polska może pochwalić się infrastrukturą techniczną na zadawalającym poziomie, a także zasobem dobrze wykształconych, utalentowanych inżynierów, programistów i informatyków. Pozwala nam to liczyć, że pociąg czwartej rewolucji przemysłowej nie odjedzie bez nas.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy