Sprzęt elektroniczny to hit sprzedaży tegorocznych świąt. W pierwszej dziesiątce najbardziej pożądanych prezentów są komputery i smartfony. Szczególnym zaskoczeniem jest wysokie miejsce w tym rankingu komputerów PC, które przez ekspertów wielokrotnie skazywane były na rynkowy niebyt.
Komputery: dwa w jednym
Według Deloitte aż 22 proc. z nas liczy, że Mikołaj zostawi pod choinką właśnie peceta. Eksperci twierdzą, że to efekt tego, iż boom na tablety, które stanowiły główną konkurencję dla komputerów, już się kończy. Popyt na komputery zatem – zamiast spadać – rośnie. Z danych IDC wynika, że po trzech kwartałach sprzedaż takiego sprzętu w Polsce wzrosła o 9 proc. Motorem napędowym są komputery przenośne. Sięgają po nie klienci indywidualni, ale coraz chętniej też przedsiębiorcy. – W tym roku zapotrzebowanie na notebooki w biznesie skoczyło o 20 proc. – podkreśla Stanisław Góralczyk, menedżer w Intel Technology Poland. Wynik tej kategorii poprawiają nowe produkty do niej zaliczane, czyli tzw. hybrydy. To urządzenia przypominające notebooki, ale z odłączanym ekranem, pełniącym funkcję tabletu. Jak wyjaśnia Stanisław Góralczyk, to segment, który ma na razie 1,6 proc. rynku notebooków. – Rok 2015 będzie należał właśnie do takich urządzeń 2 w 1 – przekonuje.
1000 zł jest w stanie wydać 70 proc. kupujących telefon komórkowy na nowoczesny smartfon. Tablety kupujemy płacąc do 500 zł
Dane sprzedażowe pokazują, że Polacy na zakup przenośnego komputera wydają średnio 1406 zł. Według analizy Allegro.pl najchętniej kupowanym przed świętami sprzętem był laptop chińskiej firmy Lenovo (model G50-30 średnio za 999 zł). Tylko w ciągu kilkunastu dni w tym serwisie aukcyjnym kupiło go aż 500 osób. Niska cena zadziałała jak magnes. Zdaniem analityków właśnie cena, a nie marka sprzętu jest głównym kryterium zakupowym w Polsce.
Rynek się nasyca
Przed świętami Polacy na zakup tabletu wydawali średnio nieco ponad 476 zł. Na Allegro popularnością cieszyły się m.in. takie marki segmentu B, jak Overmax czy polskie GoClever i Manta.