Polacy masowo kupują smartfony i pną się w rankingach

Smartfony i tablety idą w tym roku jak świeże bułeczki. Renesans przeżywa rynek komputerów. Na peceta ma ochotę co piąty Polak.

Publikacja: 23.12.2014 03:54

Smartfony i tablety idą w tym roku jak świeże bułeczki.?

Smartfony i tablety idą w tym roku jak świeże bułeczki.?

Foto: AFP

Sprzęt elektroniczny to hit sprzedaży tegorocznych świąt. W pierwszej dziesiątce najbardziej pożądanych prezentów są komputery i smartfony. Szczególnym zaskoczeniem jest wysokie miejsce w tym rankingu komputerów PC, które przez ekspertów wielokrotnie skazywane były na rynkowy niebyt.

Komputery: dwa w jednym

Według Deloitte aż 22 proc. z nas liczy, że Mikołaj zostawi pod choinką właśnie peceta. Eksperci twierdzą, że to efekt tego, iż boom na tablety, które stanowiły główną konkurencję dla komputerów, już się kończy. Popyt na komputery zatem – zamiast spadać – rośnie. Z danych IDC wynika, że po trzech kwartałach sprzedaż takiego sprzętu w Polsce wzrosła o 9 proc. Motorem napędowym są komputery przenośne. Sięgają po nie klienci indywidualni, ale coraz chętniej też przedsiębiorcy. – W tym roku zapotrzebowanie na notebooki w biznesie skoczyło o 20 proc. – podkreśla Stanisław Góralczyk, menedżer w Intel Technology Poland. Wynik tej kategorii poprawiają nowe produkty do niej zaliczane, czyli tzw. hybrydy. To urządzenia przypominające notebooki, ale z odłączanym ekranem, pełniącym funkcję tabletu. Jak wyjaśnia Stanisław Góralczyk, to segment, który ma na razie 1,6 proc. rynku notebooków. – Rok 2015 będzie należał właśnie do takich urządzeń 2 w 1 – przekonuje.

1000 zł jest w stanie wydać 70 proc. kupujących telefon komórkowy na nowoczesny smartfon. Tablety kupujemy płacąc do 500 zł

Dane sprzedażowe pokazują, że Polacy na zakup przenośnego komputera wydają średnio 1406 zł. Według analizy Allegro.pl najchętniej kupowanym przed świętami sprzętem był laptop chińskiej firmy Lenovo (model G50-30 średnio za 999 zł). Tylko w ciągu kilkunastu dni w tym serwisie aukcyjnym kupiło go aż 500 osób. Niska cena zadziałała jak magnes. Zdaniem analityków właśnie cena, a nie marka sprzętu jest głównym kryterium zakupowym w Polsce.

Rynek się nasyca

Przed świętami Polacy na zakup tabletu wydawali średnio nieco ponad 476 zł. Na Allegro popularnością cieszyły się m.in. takie marki segmentu B, jak Overmax czy polskie GoClever i Manta.

Choć sprzedaż elektronicznych tabliczek w naszym kraju rośnie, to już nie tak dynamicznie, jak w latach ubiegłych. – Trudno już generować zwyżki liczone w dziesiątkach procent. Nie oznacza to jednak, że sprzedaje się coraz mniej urządzeń. Dzisiejsze 10–15 procent, jeśli spojrzeć na wolumen sprzedaży i liczby bezwzględne, to nie mniej niż wyniki raportowane dwa czy trzy lata temu – tłumaczy Sławomir Stanik, szef Asus Polska.

W III kw. 2014 roku na światowym rynku tabletów zanotowano wzrost sprzedaży sięgający 11,5 proc. Dalszej dynamice mogą zagrozić dwa zjawiska. – Z jednej strony to nasycenie rynku, a z drugiej fakt, że użytkownicy tabletów korzystają z nich podobnie jak z komputerów mobilnych i wymieniają na nowe rzadziej niż np. smartfony – przekonuje Sławomir Stanik.

Z badań przeprowadzonych przez TNS wynika, że co dziesiąty mieszkaniec Polski w wieku powyżej 15. roku życia korzysta z tabletu. Autorzy raportu przewidują, że na koniec 2014 roku odsetek osób używających tego sprzętu sięgnie 22 proc.

Polska w czołówce

Kategorią, która wciąż mocno rośnie, są smartfony. – Rynek utrzymuje dużą dynamikę. Szeroka dostępność i przystępne ceny sprawiają, że po inteligentne komórki sięga coraz więcej Polaków – tłumaczy dyrektor Asusa. 70 proc. kupowanych w Polsce komórek to sprzęt kosztujący poniżej 1000 zł. Zdaniem Sławomira Stanika Polacy coraz bardziej świadomie podejmują jednak decyzje o zakupie smartfonów – analizują specyfikacje, czytają recenzje i porównują ceny. Chętnie też decydują się na zakup urządzenia bezpośrednio z półki sklepowej, choć aż 2 mln z 3 mln dystrybuowanych w naszym kraju telefonów komórkowych wciąż sprzedaje się za pośrednictwem telekomów.

Inteligentne telefony stały się już powszechne – niemal co druga komórka w Polsce to smartfon. Ma go już prawie 13 mln osób (co daje nam 24. miejsce na świecie pod względem nasycenia i 6. w Europie). Na przestrzeni ostatnich czterech lat odsetek ten wzrósł niemal czterokrotnie. Szacuje się, że za cztery lata będziemy posiadać aż 20,8 mln takich nowoczesnych urządzeń.

Technologie

Nadchodzą innowacje

Zdaniem ekspertów wśród technologicznych trendów, jakie będą dominować na rynku w 2015 roku, są tzw. technologie ubieralne, zakrzywione ekrany oraz druk trójwymiarowy. W przypadku popytu na drukarki 3D nie możemy jeszcze mówić o szale zakupowym, ale tylko w ostatnim miesiącu sprzedaż takich urządzeń na Allegro urosła rok do roku o 1000 proc. Kupców znajdują zarówno proste maszyny za ok. 1000 zł, jak i bardziej specjalistyczne za ponad 20 tys. zł. Coraz większy segment rynku zdobywają też tzw. wearables, czyli technologie ubieralne. Należą do nich m.in. inteligentne okulary (np. Google Glass), opaski i zegarki (smartwatche), urządzenia dla biegaczy monitorujące pracę serca, a także niewielkie, instalowane w ubrankach dla niemowląt urządzenia, kontrolujące ich czynności życiowe. Według danych opublikowanych przez Futuresource Consulting w trzecim kwartale 2014 roku sprzedano na świecie 12,7 mln różnego rodzaju wereables. Eksperci szacują, że w 2015 roku sprzedaż osiągnie poziom 74 mln urządzeń. Z analiz firmy Gartner wynika, że do 2020 r. popyt na smartwatche skoczy do 500 mln sztuk. Popularność zaczynają zdobywać urządzenia z  zakrzywionym ekranem. Dostępne są już pierwsze takie smartfony i telewizory. Na razie sprzedaż tych ostatnich w Polsce jest marginalna, głównie za sprawą wysokiej ceny, ale na świecie zainteresowanie takim sprzętem mocno rośnie. Według prognoz WitsView udział odbiorników z zakrzywionym ekranem w tym roku wyniesie 0,5 proc. rynku TV, a w 2015 r.  sięgnie 2,5 proc.

Opinia dla „Rz"

Michał Wójcik menedżer kategorii elektronika Allegro.pl

Zdecydowanie ten sezon przedświątecznej sprzedaży już można zaliczyć do udanych. Zaledwie od 17 listopada do 17 grudnia w dziale elektronika sprzedało się ponad 3,86 mln produktów, a obroty rok do roku wzrosły o 15 proc. W przypadku tabletów średnia cena transakcji wyniosła ponad 476 zł, w laptopach było to 1406 zł, a smartfonach – 516,5 zł, co jest wartością wyższą o 10 proc. niż rok temu. Jeśli chodzi o telewizory, największym zainteresowaniem cieszą się modele LED, z ponad 72-proc. udziałem. Coraz więcej dostępnych jest ofert telewizorów z technologią 4K, a ich cena z miesiąca na miesiąc maleje. Dobrze rozwija się też kategoria drukarek 3D.

Sprzęt elektroniczny to hit sprzedaży tegorocznych świąt. W pierwszej dziesiątce najbardziej pożądanych prezentów są komputery i smartfony. Szczególnym zaskoczeniem jest wysokie miejsce w tym rankingu komputerów PC, które przez ekspertów wielokrotnie skazywane były na rynkowy niebyt.

Komputery: dwa w jednym

Pozostało 95% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy