Wystarczy złożyć zapytanie w dowolnym oddziale. Dzięki temu m.in. spadkobiercy, ale też sądy czy komornicy nie muszą prowadzić poszukiwań rachunków osób zmarłych czy żyjących we wszystkich bankach. Odpowiedź na pytanie uzyskuje się w ciągu trzech dni.
Centralna Informacja jest usługą udostępnioną na platformie OGNIVO2 przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Hubert Wojciechowski z BOŚ wyjaśnia, że bank korzysta z niej w dwóch przypadkach: kiedy osoba uprawniona poszukuje rachunku bezpośrednio zgłaszając się do BOŚ lub kiedy taka osoba zgłosiła się do innej uprawnionej instytucji.
– W tym drugim przypadku mamy obowiązek udzielić odpowiedzi na pytanie, czy na rzecz osoby, o którą pyta uprawniony, był lub jest prowadzony rachunek bankowy. W pierwszym przypadku dostarczamy klientowi zbiorczą informację na temat banków i SKOK – mówi Hubert Wojciechowski.
Katarzyna Świstak z banku Millennium tłumaczy, że instytucja ta korzysta z bazy, gdy otrzyma wniosek o udzielenie zbiorczej informacji o rachunkach. Taki wniosek może złożyć klient poszukujący rachunków własnych, osoba posiadająca tytuł prawny do spadku oraz podmiot uprawniony, np. gmina.
Miłosz Gromski z ING Banku Śląskiego dodaje, że instytucjami uprawnionymi są także: sąd, prokuratura, komornik.