Reklama
Rozwiń

Spowolnienie wymusza zmiany

Kłopoty eksporterów. Recesja na Wschodzie rewiduje plany

Publikacja: 17.12.2008 03:02

Liderem wciąż są Niemcy. Ale w porównaniu z ubiegłym rokiem eksport do UE zmniejszył się o kilka pro

Liderem wciąż są Niemcy. Ale w porównaniu z ubiegłym rokiem eksport do UE zmniejszył się o kilka procent. ?

Foto: Rzeczpospolita

Jeszcze latem części eksporterów, którzy odczuli zmniejszający się popyt konsumpcyjny w Niemczech i w Wielkiej Brytanii, wydawało się, że nowymi rynkami zbytu będą Rosja, Ukraina i kraje Azji. Od dwóch miesięcy wiadomo, że w krajach tych recesja może być jeszcze głębsza niż w Europie Zachodniej i w USA.

– Wspólnie z ukraińskim kontrahentem zdecydowaliśmy, że jednak nie rozpoczynamy od stycznia ekspansji na Ukrainie – przyznaje Jolanta Górska, rzeczniczka Laboratorium Farmaceutyczno-Kosmetycznego Oceanic specjalizującego się w kosmetykach dla osób o wrażliwej skórze. Według niej ważne jest, by firma umiała elastycznie reagować no to, co się dzieje na rynkach światowych, ale też ważna jest rozwaga.

W ciągu dziesięciu miesięcy tego roku handel z krajami WNP wynosił ok. 10,8 proc. całego eksportu (czyli ok. 33,6 mld zł) i ok. 13 proc. importu (czyli ok. 53 mld zł). Jest to, jak szacuje Ministerstwo Gospodarki, o 30 proc. więcej niż w tym samym okresie rok temu. Z tych samych danych wynika, że jeszcze szybciej rósł nasz eksport do Chin, Indii i Brazylii. I choć nadal jest tylko kilkuprocentowy, to wzrósł w tym roku o ponad 42 proc.

– Daleka Azja, ze swoją kulturą pielęgnacji ciała, jest wciąż atrakcyjnym rynkiem dla branży kosmetycznej – uważa Henryk Onfinger, współwłaściciel Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris.

– Ponad połowa firm z branży tekstylno-odzieżowej przyznaje, że ma problem z mniejszymi zamówieniami, tak eksportowymi, jak i krajowymi, oraz z coraz dłuższymi terminami odzyskiwania płatności – mówi Tadeusz Wawrzyniak, właściciel Telimeny i prezes Polskiej Izby Odzieżowo-Tekstylnej. Według niego firmy czują presję kontrahentów nie tylko na zmniejszanie zamówień, ale też na obniżanie cen. – Kłopot mają przede wszystkim ci, którzy mają krótkie kontrakty. Pozostali próbują przekonfigurować się na rynku – dodaje.

Mariusz Hanczka, właściciel Corin Pabianice, jednego z największych w Polsce zakładów wytwarzających bieliznę, który eksportuje 70 proc. produkcji zarówno na Wschód – do Rosji, na Ukrainę, krajów nadbałtyckich, jak i na Zachód – do Grecji, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, przyznaje, że ostatnio spadły znacząco dostawy na Ukrainę, gdzie importerzy mają problemy ze zdobyciem dewiz. – W tej sytuacji szukamy nowych rynków zbytu. Na 2009 r. mamy już pierwsze umowy z odbiorcami w Hiszpanii i we Włoszech. Wiosną wybieramy się na targi do USA, gdzie zrobiliśmy już wstępne rozpoznanie rynku. Liczymy tam na kontrakty w 2010 r. – wylicza.

Andrzej Kinast, partner w firmie doradczej BDO Numerica, przyznaje, że eksporterzy coraz częściej zastanawiają się, jak przetrwać na rynkach zachodnich: – Mniejsze zamówienia rekompensuje im słaba pozycja złotego. Jego zdaniem największe kłopoty będą mieli ci, dla których Wschód to główne kierunki eksportu: branża farmaceutyczna i częściowo spożywcza oraz dostawcy dóbr inwestycyjnych.

Jeszcze latem części eksporterów, którzy odczuli zmniejszający się popyt konsumpcyjny w Niemczech i w Wielkiej Brytanii, wydawało się, że nowymi rynkami zbytu będą Rosja, Ukraina i kraje Azji. Od dwóch miesięcy wiadomo, że w krajach tych recesja może być jeszcze głębsza niż w Europie Zachodniej i w USA.

– Wspólnie z ukraińskim kontrahentem zdecydowaliśmy, że jednak nie rozpoczynamy od stycznia ekspansji na Ukrainie – przyznaje Jolanta Górska, rzeczniczka Laboratorium Farmaceutyczno-Kosmetycznego Oceanic specjalizującego się w kosmetykach dla osób o wrażliwej skórze. Według niej ważne jest, by firma umiała elastycznie reagować no to, co się dzieje na rynkach światowych, ale też ważna jest rozwaga.

Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Ekonomia
Budżet nowej Wspólnoty
Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu