Spowolnienie wymusza zmiany

Kłopoty eksporterów. Recesja na Wschodzie rewiduje plany

Publikacja: 17.12.2008 03:02

Liderem wciąż są Niemcy. Ale w porównaniu z ubiegłym rokiem eksport do UE zmniejszył się o kilka pro

Liderem wciąż są Niemcy. Ale w porównaniu z ubiegłym rokiem eksport do UE zmniejszył się o kilka procent. ?

Foto: Rzeczpospolita

Jeszcze latem części eksporterów, którzy odczuli zmniejszający się popyt konsumpcyjny w Niemczech i w Wielkiej Brytanii, wydawało się, że nowymi rynkami zbytu będą Rosja, Ukraina i kraje Azji. Od dwóch miesięcy wiadomo, że w krajach tych recesja może być jeszcze głębsza niż w Europie Zachodniej i w USA.

– Wspólnie z ukraińskim kontrahentem zdecydowaliśmy, że jednak nie rozpoczynamy od stycznia ekspansji na Ukrainie – przyznaje Jolanta Górska, rzeczniczka Laboratorium Farmaceutyczno-Kosmetycznego Oceanic specjalizującego się w kosmetykach dla osób o wrażliwej skórze. Według niej ważne jest, by firma umiała elastycznie reagować no to, co się dzieje na rynkach światowych, ale też ważna jest rozwaga.

W ciągu dziesięciu miesięcy tego roku handel z krajami WNP wynosił ok. 10,8 proc. całego eksportu (czyli ok. 33,6 mld zł) i ok. 13 proc. importu (czyli ok. 53 mld zł). Jest to, jak szacuje Ministerstwo Gospodarki, o 30 proc. więcej niż w tym samym okresie rok temu. Z tych samych danych wynika, że jeszcze szybciej rósł nasz eksport do Chin, Indii i Brazylii. I choć nadal jest tylko kilkuprocentowy, to wzrósł w tym roku o ponad 42 proc.

– Daleka Azja, ze swoją kulturą pielęgnacji ciała, jest wciąż atrakcyjnym rynkiem dla branży kosmetycznej – uważa Henryk Onfinger, współwłaściciel Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris.

– Ponad połowa firm z branży tekstylno-odzieżowej przyznaje, że ma problem z mniejszymi zamówieniami, tak eksportowymi, jak i krajowymi, oraz z coraz dłuższymi terminami odzyskiwania płatności – mówi Tadeusz Wawrzyniak, właściciel Telimeny i prezes Polskiej Izby Odzieżowo-Tekstylnej. Według niego firmy czują presję kontrahentów nie tylko na zmniejszanie zamówień, ale też na obniżanie cen. – Kłopot mają przede wszystkim ci, którzy mają krótkie kontrakty. Pozostali próbują przekonfigurować się na rynku – dodaje.

Mariusz Hanczka, właściciel Corin Pabianice, jednego z największych w Polsce zakładów wytwarzających bieliznę, który eksportuje 70 proc. produkcji zarówno na Wschód – do Rosji, na Ukrainę, krajów nadbałtyckich, jak i na Zachód – do Grecji, Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii, przyznaje, że ostatnio spadły znacząco dostawy na Ukrainę, gdzie importerzy mają problemy ze zdobyciem dewiz. – W tej sytuacji szukamy nowych rynków zbytu. Na 2009 r. mamy już pierwsze umowy z odbiorcami w Hiszpanii i we Włoszech. Wiosną wybieramy się na targi do USA, gdzie zrobiliśmy już wstępne rozpoznanie rynku. Liczymy tam na kontrakty w 2010 r. – wylicza.

Andrzej Kinast, partner w firmie doradczej BDO Numerica, przyznaje, że eksporterzy coraz częściej zastanawiają się, jak przetrwać na rynkach zachodnich: – Mniejsze zamówienia rekompensuje im słaba pozycja złotego. Jego zdaniem największe kłopoty będą mieli ci, dla których Wschód to główne kierunki eksportu: branża farmaceutyczna i częściowo spożywcza oraz dostawcy dóbr inwestycyjnych.

Jeszcze latem części eksporterów, którzy odczuli zmniejszający się popyt konsumpcyjny w Niemczech i w Wielkiej Brytanii, wydawało się, że nowymi rynkami zbytu będą Rosja, Ukraina i kraje Azji. Od dwóch miesięcy wiadomo, że w krajach tych recesja może być jeszcze głębsza niż w Europie Zachodniej i w USA.

– Wspólnie z ukraińskim kontrahentem zdecydowaliśmy, że jednak nie rozpoczynamy od stycznia ekspansji na Ukrainie – przyznaje Jolanta Górska, rzeczniczka Laboratorium Farmaceutyczno-Kosmetycznego Oceanic specjalizującego się w kosmetykach dla osób o wrażliwej skórze. Według niej ważne jest, by firma umiała elastycznie reagować no to, co się dzieje na rynkach światowych, ale też ważna jest rozwaga.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy