Przedsiębiorstwa na całym świecie coraz większą wagę przywiązują do innowacji, do wprowadzania zmian we wszystkich obszarach działalności gospodarczej. Rozwiązania te są coraz bardziej efektywne. W rezultacie czas życia produktów i usług jest coraz krótszy. A to oznacza, że kolejnej, szóstej już, fali innowacji powinniśmy spodziewać się nie później niż za 15 lat.
Gdzieś, w czyjejś głowie, a może w którymś przedsiębiorstwie pojawił się już zapewne lub za chwilę się pojawi pomysł, który będzie zaczynem kolejnego przełomu w gospodarce i w społeczeństwie. Może to będzie polskie przedsiębiorstwo? Aby tak się stało, polskie firmy muszą zmienić podejście do innowacji, do badań i do współpracy z sektorem nauki. Dzisiaj Polska jest w grupie pięciu krajów członkowskich UE, które wydają najmniej na badania i rozwój (zaledwie 0,56 proc. produktu krajowego brutto). Z tego przedsiębiorstwa wydają nie więcej niż 30 proc. Udział eksportu produktów wysokich technologii w wartości eksportu ogółem wynosi niewiele ponad 3 proc., co daje nam ostatnie miejsce w UE.
Dane GUS dotyczące działalności innowacyjnej przedsiębiorstw w Polsce w latach 2006 – 2008 wyraźnie pokazują, że firm zainteresowanych innowacjami nie przybywa. Wręcz przeciwnie – w przemyśle innowacje procesowe i produktowe w latach 2006 – 2008 wprowadziło 21,3 proc. firm, w latach 2004 – 2006 zaś było to 23,2 proc. firm. Znacznie większy spadek zainteresowania innowacjami procesowymi i produktowymi wystąpił w sektorze usług (15,6 proc. w latach 2006 – 2008 wobec 21,2 proc. w latach 2004 – 2006).
Innowacje marketingowe i organizacyjne wprowadziło w latach 2006 – 2008 niespełna 20 proc. firm przemysłowych i usługowych. Ponadto wprowadzanie nowych lub ulepszonych rozwiązań do praktyki skoncentrowane jest w firmach dużych. Zainteresowanie innowacjami w firmach małych jest niestety ciągle niewielkie.
Jednak widać także pozytywne zmiany. Mimo że zmniejszyła się liczba firm wprowadzających nowe i ulepszone rozwiązania do praktyki, to przedsiębiorstwa zainwestowały w innowacje procesowe i produktowe w 2008 r. 38,2 mld zł, o 46 proc. więcej niż w 2006 r. Wzrosła zatem wartość nakładów na te innowacje przypadająca na jedno przedsiębiorstwo (średnio 4,6 mln zł). Obecne osłabienie gospodarcze zapewne nie pomoże zwiększyć skłonności firm do innowacji.