Nowi ubezpieczyciele chcą wejść do Polski

Amerykański Chubb, francuskie MAAF i Credit Agricole – te duże firmy planują zacząć sprzedaż polis w systemie direct – ustaliła „Rzeczpospolita”. Na razie polisy dostępne przez telefon i Internet to zaledwie kilka procent całego rynku

Publikacja: 26.05.2010 04:20

Nowi ubezpieczyciele chcą wejść do Polski

Foto: Rzeczpospolita

– Rzeczywiście słyszałem, że może nam niedługo przybyć konkurentów – przyznaje Ryszard Bociong, szef Axa Direct. Na nasz rynek ma wejść amerykański Chubb, francuskie

MAAF i Credit Agricole. – W dodatku od dwóch lat w środowisku ubezpieczeniowym mówi się także o powrocie do Polski firmy Zurich Financial Services – dodaje Paweł Zylm, prezes BRE Ubezpieczenia. Zurich działał na nim do 2002 roku.

Skąd tak duże zainteresowanie? – Nasz rynek dla inwestorów może być nawet bardziej atrakcyjny niż bankowy. Wciąż bowiem jest w dosyć małym stopniu nasycony, to znaczy wciąż stosunkowo mało Polaków ubezpiecza dobrowolnie domy czy samochody – mówi Marcin Mazurek, analityk firmy doradczej Intelace Research.

Tę opinię potwierdzają liczby. Wskaźnikiem przedstawiającym znaczenie sektora ubezpieczeń dla gospodarki jest relacja przychodów towarzystw z polis (składki przypisanej brutto) do PKB. Dla polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych na koniec 2008 r. wynosił on 1,9 proc., tymczasem średnia dla państw europejskich sięgała 2,9 proc.

To pokazuje, że w przyszłości firmy powinny zbierać o wiele więcej składek z polis niż w tej chwili. W 2009 r. z ubezpieczeń majątkowych pozyskały 21,3 mld zł (licząc razem z Axa Direct i Liberty Direct). Gdyby tylko polski rynek dobił do średniej europejskiej, przypis towarzystw z polis majątkowych mógłby przekroczyć 36 mld zł. W dodatku polski rynek jest zdecydowanie największy w naszym regionie: w 2009 r. wart był około 51 mld zł.

Nowi gracze stawiają na rynek direct, czyli sprzedaż ubezpieczeń przez Internet i telefon. Chubb ma je oferować bez powoływania spółki, za pośrednictwem oddziału w Wiedniu. O formie działalności w Polsce nie zdecydował jeszcze Credit Agricole i MAAF. Wartość rynku direct w 2009 r. – według szacunków firmy Axa Direct – sięgnęła 0,62 mld zł, czyli 5,4 proc. rynku polis komunikacyjnych OC i AC oraz 2,9 proc. całego rynku majątkowego.

– Zainteresowanie ubezpieczycieli polskim rynkiem ubezpieczeń sprzedawanych przez Internet i telefon świadczy o tym, że wciąż będzie rósł – mówi Ryszard Bociong, szef Axa Direct. Nowi gracze to większa konkurencja. Działające już firmy – Link4 TU, Aviva Direct, Axa Direct czy Liberty Direct – mogą się obawiać nie tyle spadku przychodów, ile odejścia wykwalifikowanej kadry. Może to oddalić moment, w którym zaczną przynosić zyski. Aviva Direct i Liberty Direct zaplanowały go na 2012 r. Obie firmy ruszyły w 2007 r. Axa Direct wciąż jest pod kreską, a działa od 2006 r.

Czy jakieś korzyści z wejścia nowych graczy na rynek direct odniosą klienci? Będą mieli dokąd uciekać przed podwyżkami. Elżbieta Wójcik, wiceprezes Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń Ogólnych SA, odpowiedzialna za direct, zwraca uwagę, że od początku roku ubezpieczyciele sprzedający OC i AC systemem tradycyjnym zaczęli podnosić ceny, a efektem było przejście klientów do directów. – Przychody Aviva Direct z polis w I kwartale 2010 r. były o 45 proc. większe niż w I kwartale 2009 r. – twierdzi Wójcik.

[i]masz pytanie wyślij e-mail do autora [mail=p.rosik@rp.pl]p.rosik@rp.pl[/mail][/i]

– Rzeczywiście słyszałem, że może nam niedługo przybyć konkurentów – przyznaje Ryszard Bociong, szef Axa Direct. Na nasz rynek ma wejść amerykański Chubb, francuskie

MAAF i Credit Agricole. – W dodatku od dwóch lat w środowisku ubezpieczeniowym mówi się także o powrocie do Polski firmy Zurich Financial Services – dodaje Paweł Zylm, prezes BRE Ubezpieczenia. Zurich działał na nim do 2002 roku.

Pozostało 87% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy