Elektrownie wiatrowe – pozwalające na pozyskiwanie energii z najpowszechniej dostępnego źródła, czyli z powietrza – coraz częściej pojawiają się w naszym krajobrazie. Nic nie wskazuje na zatrzymanie tego trendu, tym bardziej że zobowiązania Polski jako członka UE nakazują w niedługim czasie tak przestawić produkcję energii, by ze źródeł odnawialnych – a więc i elektrowni wiatrowych – pozyskiwać jej aż 20 proc. w skali kraju.
Elektrownie wiatrowe, choć stanowią zjawisko proekologiczne, dla środowiska obojętne nie są. Powodują hałas, są przeszkodą dla ptaków i nietoperzy, ingerują w kraj-
obraz i ład przestrzenny. Dlatego przepisy o planowaniu przestrzennym i ochronie środowiska wymuszają ostrożne podejście do ich lokalizacji, co w połączeniu z wymogami dotyczącymi odpowiedniej siły wiatru stawia przed inwestorami i administracją niełatwe zadanie.
Do problemów ze znalezieniem odpowiednich warunków wiatrowych dla farm dochodzą jeszcze bariery prawne w uzyskaniu prawa do realizacji inwestycji, zwłaszcza jeśli nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Bo okazuje się, że do farm wiatrowych nie pasują ani przepisy o lokalizacji inwestycji celu publicznego, ani o inwestycjach prywatnych lokalizowanych na tzw. warunkach zabudowy.
W świetle ostatnich orzeczeń sądów administracyjnych nie jest możliwe uznanie elektrowni za inwestycje celu publicznego, zasługujące na specjalne traktowanie, m.in. poprzez uproszczone postępowanie lokalizacyjne. Można oczywiście argumentować, że budowa elektrowni wiatrowej realizuje cel publiczny służący ochronie środowiska i że jest to zgodne z postanowieniami dyrektywy 2009/28/WE, ale obecnie w celu zminimalizowania ryzyka prawnego związanego z realizacją inwestycji najbezpieczniejszą drogą jest jej oparcie o postanowienia miejscowego planu zagospodarowania. O takiej interpretacji przepisów zadecydowało głównie najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych (np. wyrok WSA w Krakowie z 30 stycznia 2009 r., sygn. II SA/Kr 735/08 czy wyrok WSA w Kielcach z 30 października 2008 r., sygn. II SA/Ke 343/08).