Tylko ktoś z tak niekwestionowanym autorytetem, jak Tom Peters, może swoje rady, jak się nie potknąć w biznesie, zacząć od propozycji: „pamiętaj o toaletach”. Ale taki jest autor, jeden z najbardziej wpływowych guru zarządzania wszech czasów.

Jego „Małe wielkie sprawy. 163 sposoby osiągnięcia doskonałości w biznesie” to propozycja zastanowienia się nad drobnymi kwestiami, w jaki sposób nie przegapić różnych szans, jak nie zacząć być szablonowym i zbyt schematycznym. Tej doskonałości poświęcił Peters kilkadziesiąt (już) lat.

Być może „Małe sprawy” to książka za bardzo amerykańska, zbyt bezpośrednia. Ale celna. „Okazuj nieustający fanatyzm w kwestii upraszczania procesów oraz pilnowania, by nie były zbyt skomplikowane i nie obrastały w tłuszcz” – tak brzmi rada 152., którą szczególnie powinni przeczytać nasi politycy, „bo uproszczenie = szybkość”. Autor proponuje, by pamiętać o chwaleniu pracowników, o traktowaniu ludzi po pięćdziesiątym roku życia jako interesujący segment rynku. Nie powinno się zapominać o bezpośrednich kontaktach z klientami, słuchać ich.

Gdy się czyta jego małe pomysły, to w pierwszej chwili czytelnika może ogarnąć chaos i zagubienie: co jest najważniejsze, na czym się koncentrować. Tylko właśnie Peters pokazuje, że jeśli chce się osiągnąć sukces, należy dobrze zarządzać swoim czasem, personelem i instytucją czy firmą, no i korzystać z różnorodności. Choć to trudniejsze, menedżer powinien wybierać na współpracowników ludzi nieszablonowych. Tylko ich przeciwnicy, choć na pewno trudniejsi we współpracy, są autorami zwariowanych, kreatywnych pomysłów.

A jak po amerykańsku autor zachęca do działania? Ano, przypomina, że w pracy spędzamy 60 proc. czasu, jakim dysponujemy. „Oznacza to, że jeśli marnujesz czas w pracy, marnujesz ponad połowę »świadomego życia«”.

Niekonwencjonalne poglądy autora już kilka lat temu sprawiły, że „Business Week”zaczął go tytułować „najlepszym przyjacielem i najgorszym koszmarem biznesu". Sam Peters opisuje siebie jako księcia nieporządku, maestro entuzjazmu czy zwycięzcę śmiałych porażek!

Stał się jednym z najbardziej wpływowych guru zarządzania wszech czasów. Absolwent uniwersytetów Cornella i Stanforda. Otrzymał doktoraty honoris causa wielu prestiżowych uczelni ekonomicznych, w tym doktorat Państwowego Uniwersytetu w Moskwie (2004). Jest członkiem: International Academy of Management, The World Productivity Association, the International Customer Service Association i Society for Quality and Participation. Służył w Marynarce Wojennej Stanów Zjednoczonych. Był doradcą w Białym Domu. W latach 1974 – 1981 był konsultantem w McKinsey & Company, a w roku 1979 został partnerem oraz współzałożycielem ogromnej dziś organizacji Effectiveness Practice.

Wraz z Robertem Watermanem napisał książkę „In Search of Excellence” (1982), która jest jedną z najczęściej czytanych książek biznesowych. Autorzy wprowadzili do świata biznesu pojęcie doskonałości – stan umysłu oraz codzienne praktyki zwykle nieutożsamiane z przedsiębiorczością.

[b]„Małe wielkie sprawy. 163 sposoby osiągania doskonałości w biznesie”[/b]

Autopromocja
CYFROWA.RP.PL

Jak cyfrowa rewolucja wpływa na biznes i życie codzienne

CZYTAJ WIĘCEJ

Tom Peters, MT Biznes, Warszawa