Coraz częściej firmy i samorządy zmieniają dostawcę energii

Czterokrotnie wzrosła liczba spółek i instytucji samorządowych zmieniających dostawcę energii. Od gdańskiej spółki energetycznej będą kupować prąd np. Tramwaje Warszawskie

Publikacja: 18.01.2011 03:05

Tramwaje Warszawskie zmieniły dostawcę energii

Tramwaje Warszawskie zmieniły dostawcę energii

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Jak pokazują najnowsze dane z Urzędu Regulacji Energetyki, rok ubiegły pod względem „ruchu odbiorców” był rekordowy. Z usług dotychczasowych firm energetycznych zrezygnowało 5,8 tys. klientów biznesowych. To oznacza niemal czterokrotny wzrost w porównaniu z 2009 r.

W zeszłym roku większą aktywnością w zdobyciu odbiorców wykazał się też sam sektor. Wystarczy porównać dane z największej firmy w kraju – Polskiej Grupy Energetycznej. O ile na koniec 2009 roku obsługiwała 888 klientów, którzy „przyszli od innych sprzedawców”, o tyle w 2010 roku było ich 1,9 tys.

[wyimek]120 TWh energii kupili w 2010 roku wszyscy polscy odbiorcy[/wyimek]

Ale bardziej znaczący wzrost w ubiegłym roku – gdy chodzi o pozyskanie klientów od innych firm – miały pozostałe państwowe grupy energetyczne – Tauron – z 950 na 3,8 tys., Enea – z 240 na 750 czy Energa z 227 na 1,2 tys.

Przykładem na efektywne pozyskiwanie nowych klientów przez Energę Obrót (siedziba w Gdańsku) jest wygrany w listopadzie przetarg zorganizowany przez Tramwaje Warszawskie, jednego z największych odbiorców prądu wśród spółek samorządowych w Polsce. – 100 proc. kryteriów wyboru stanowiła cena – informuje Teresa Kotwica, kierownik działu marketingu w Tramwajach Warszawskich. Za dostawy w roku 2011 i 2012 spółka zapłaci ok. 106 mln zł, umowa została zawarta po raz pierwszy na okres dłuższy niż rok. – Chcieliśmy uniknąć wzrostu cen energii w okresie jej obowiązywania – dodaje Kotwica. W 2010 roku Tramwajom Warszawskim prąd sprzedawała PGE oraz RWE, który w stolicy jest naturalnym monopolistą dystrybucyjnym.

Ale Energa Obrót też traci klientów. Ostatnio Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gdyni na sprzedawcę prądu przez kolejne dwa lata wybrało spółkę PGE Obrót. Przewidywana cena za dostawy to 19,4 mln zł.

Wiceprezes Tauronu Krzysztof Zamasz mówi „Rz”, że wśród pozyskanych w ubiegłym roku nowych odbiorców biznesowych są banki, firmy hutnicze, spożywcze, a także koncerny medialne. Dzięki temu m.in. Tauron miał kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży energii elektrycznej. Zdaniem wiceprezesa w tym roku ta tendencja utrzyma się, bo firma ma już kontrakty z nowymi klientami.

– Naszym dużym sukcesem jest umowa na sprzedaż energii z poznańskim Starym Browarem oraz Zarządem Dróg Miejskich w Poznaniu, co pozwoli nam zwiększyć przychody o 13 – 15 mln zł w 2011 roku – dodaje. ZDM w Poznaniu za prąd do oświetlania ulic i sygnalizacji świetlnej w tym roku zapłaci 8,9 mln zł.

Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że zagraniczne firmy także dobrze sobie radzą, gdy chodzi o pozyskanie nowych odbiorców. Niemiecki koncern RWE, obsługujący przede wszystkim Warszawę, zdobył ich w 2010 roku około 420, a szwedzki Vattenfall działający głównie na Górnym Śląsku – ok. 490.

Co ciekawe, Vattenfall i Tauron, które świadczą usługi na terenach przylegających do siebie, często podbierają sobie klientów. Przykładowo, urząd miasta Częstochowa jeszcze w 2010 roku kupował prąd od Enion Energia (z grupy Tauron), ale na dostawy w 2011 roku zawarł już umowę z Vattenfallem.

– Możliwość zakupu energii na wolnym rynku przynosi miastu spore oszczędności. Szacujemy, że w tym roku może to być ok. 1,5 mln zł – mówi Artur Jacewicz z częstochowskiego urzędu miasta. To całkiem sporo, skoro za prąd dla budynków miejskich, kilkudziesięciu placówek (np. szkoły i instytucje kultury) i do oświetlenia ulic samorząd zapłaci ok. 6,4 mln zł.

Vattenfall obsługiwał też w ubiegłym roku Zarząd Dróg Miejskich w Wałbrzychu (zlokalizowany na „terenie” grupy Tauron). – Ale umowa już się kończy, ogłosiliśmy następny przetarg – informuje Anna Porada, dyrektor ds. drogowych w wałbrzyskim ZDM. Podkreśla, że współpraca układała się dobrze, choć czasami dochodziło do problemów komunikacyjnych. – My jesteśmy małą spółką w porównaniu z tak wielkim koncernem – dodaje.

Z kolei w przetargu zorganizowanym przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach, gdzie jako „naturalny” dostawca prądu jawi się Vattenfall, zwyciężyła Enion Energia. W szranki konkurencyjne stanęło pięć firm, wygrała najniższa oferta – 7,3 mln zł.

[ramka]

[b]Mariusz Swora - były prezes Urzędu Regulacji Energetyki[/b]

Dane za 2010 rok pokazują, że poszerza się krąg klientów biznesowych, którzy decydują się na zmianę sprzedawcy energii. Zatem już nie tylko największe zakłady przemysłowe, ale także małe i średnie firmy decydują się na taki krok. Ten proces będzie postępował. Zwłaszcza że procedury są coraz bardziej uproszczone. Nadal dla przedsiębiorców podstawowym kryterium ich oceny jest cena energii. Firmy energetyczne próbują jednak konkurować o odbiorców, oferując im także np. fachowe doradztwo lub audyt energetyczny.

[i]—a.ła.[/i] [/ramka]

[ramka]

[b]Gospodarstwa domowe niechętne[/b]

Osoby indywidualne są wciąż mało zainteresowane korzystaniem z prawa do zmiany sprzedawcy energii – wynika z danych Urzędu Regulacji Energetyki. W ubiegłym roku na zmianę dostawcy energii zdecydowało się zaledwie 214 gospodarstw domowych, podczas gdy w kraju jest ich kilkanaście milionów. W sumie na koniec 2010 roku z prawa wyboru sprzedawcy korzystało w całej Polsce zaledwie 1276 odbiorców indywidualnych.

Wszystko dlatego, że nie ma dla tej grupy klientów dobrych ofert. Poza tym część rodzin w ogóle nie wie, że elektryczność to też towar, i że można poszukać nowej firmy, która ją oferuje. Nawet fakt uproszczenia procedury zmiany sprzedawcy energii nie zachęcił osób indywidualnych do działania. Według ekspertów część z nich się obawia, że jednak proces jest skomplikowany,

a inni nie wierzą, że zaoszczędzą. Z kolei branża bardziej zabiega o klientów biznesowych niż indywidualnych. Jej przedstawiciele narzekają, że z powodu regulacji, czyli obowiązku przesyłania cenników do zatwierdzania prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki, nie mogą podnosić cen, jak by chcieli, i zwyczajnie tracą na sprzedaży elektryczności gospodarstwom domowych. Branża więc argumentuje, że dopóki nie będzie uwolnienia cen energii dla tych klientów i dodatniej marży na sprzedaży, dopóty i nie będzie zainteresowania zmianą sprzedawcy.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy