94 mln smartfonów dostarczyli na rynek światowi producenci w ostatnim kwartale 2010 r. To aż o 75 proc. więcej niż w tym samym okresie 2009 r.
Smartfony stanowiły tym samym 24 proc. wszystkich sprzedanych na świecie słuchawek. Rynek wszystkich telefonów, zarówno smartfonów jak i tradycyjnych tzw. feature-phone, na koniec 2010 r., to 400 mln sztuk urządzeń, o 16 proc. więcej niż rok wcześniej – wyliczyła firma [b]Strategy Analytics[/b].
Liderem rynku pozostawała słabnąca od kilku lat [b]Nokia[/b], której udało się sprzedać w 2010 r. 123,7 mln słuchawek, o 35,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Na czwarty kwartał przypadło 28,3 mln sztuk, o 3 proc. mniej niż w IV kw. 2009 r. Fińskiemu liderowi udało się zwiększyć w ostatnim kwartale (o 7 proc. względem IV kw. 2009 r.) średnią cenę sprzedażową słuchawki, jak uzasadnia Strategy Analytics, dzięki rosnącemu udziałowi smartfonów w portfolio firmy.
Podobne do Nokii tempo wzrostu sprzedaży odnotował kanadyjski [b]Research In Motion[/b], producent Blackberry. RIM, który w trzecim kwartale 2010 r. musiał ustąpić z pozycji drugiego największego producenta smartfonów na rzecz [b]Apple[/b], w ostatnim kwartale roku sprzedał 14,6 mln urządzeń. Apple pokazało jednak, że nie zamierza ustępować z drugiego miejsca po Nokii, sprzedając 16,2 mln egzemplarzy iPhone, ponad 86 proc. więcej niż rok wcześniej.
Jak jednak zaznacza Strategy Analytics, nawet wzrosty notowane przez Apple mają swoje granice. Udział produktów firmy w rynku smartfonów w ciągu roku zwiększył się o zaledwie 1,1 proc. (do 17,2 proc.). Powodem jest coraz większa konkurencja telefonów z systemem Android, produkowanych przez takie spółki jak [b]Samsung[/b], [b]Motorola[/b], [b]HTC[/b] czy [b]LG[/b]. Ci producenci, ujęci w pozycji „pozostali” w zestawieniu Strategy Analytics, odnotowali w czwartym kwartale, na rynku smartfonów, ponad 155-proc. wzrost sprzedaży.