Raportowanie TP-R: nowe narzędzie analityczne

XV-wieczny traktat stworzony przez dominikańskich mnichów znany powszechnie jako „Młot na czarownice” był przez kilka wieków jednym z głównych źródeł wiedzy i metod działań dla szalejącej w Europie inkwizycji.

Aktualizacja: 25.02.2019 17:43 Publikacja: 21.02.2019 09:00

Czy TP-R, nowy sposób raportowania zastępujący CIT-TP ma także szanse stać się „młotem na podmioty powiązane"? Choć porównanie to jest uproszczeniem, nowe narzędzie raportowania umożliwi uzyskanie organom skarbowym bardziej szczegółowych informacji o podatnikach niż wynikających z CIT-TP/PIT-TP.

Od 2019 roku podmioty powiązane, zawierające transakcje objęte obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji podatkowej oraz podmioty powiązane, które zawierają krajowe transakcje zwolnione z obowiązku przygotowywania dokumentacji zobowiązane są do składania informacji o cenach transferowych w formie formularza TP-R. Nowe narzędzie zastępuje od 2019 r. wykorzystywane dotychczas sprawozdania PIT/TP oraz CIT/TP.

Głównym celem TP-R jest udostępnienie administracji podatkowej danych do analizy ryzyka zaniżenia dochodu w zakresie cen transferowych. Informacja będzie składana Szefowi KAS w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Zakres danych objętych raportowaniem TP-R oraz fakt, iż dane te będą analizowane w skali kraju z pewnością będą stanowiły znaczącą wartość analityczną w kontekście typowania podmiotów do objęcia procedurami kontrolnymi. Szczegółowość przekazywanych danych jest istotnie większa niż w CIT-TP i w dużej mierze pokrywa (a w pewnych obszarach przewyższa zakresem) informacje z dokumentacji TP. Wśród raportowanych danych można znaleźć m.in.:

- informacje finansowe podmiotu i wartości wskaźników finansowych, takich jak marża operacyjna, marża zysku brutto, rentowności aktywów oraz rentowności kapitału własnego,

-  informacje dotyczące podmiotów powiązanych i szczegółowej listy transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi,

-  dane dotyczące zastosowanej metody weryfikacji rynkowego charakteru ceny w poszczególnych transakcjach,

-  informacje o marży lub cenie w transakcji i danych porównawczych (przedział rynkowy),

- dodatkowe informacje np. o zastosowanych korektach cen transferowych i szczegóły wybranych rodzajów transakcji.

NOWA OFERTA NA2025

Wiemy więcej,
niż mówi rynek

Zaprenumeruj

TP-R wymagać będzie wskazania rentowności podmiotu na całości działalności, wyrażonej za pomocą określonych wskaźników finansowych. Kalkulacja wskaźników będzie łatwym sposobem dla organów do porównywania wskaźników dla danego profilu funkcjonalnego podatnika lub branży, w której działa. Podatnik będzie zobowiązany także wskazać m. in. bardziej szczegółową niż do tej pory listę transakcji, poziom ustalonego wynagrodzenia dla poszczególnych metod ustalania cen transferowych, sposób ich weryfikacji (w tym np. miejsce w przedziale rynkowym), czy też dokonane korekty, które prowadziły do ustalenia ceny na warunkach rynkowych (z perspektywy podatnika).

Jak wynika z powyższego, w 2020 r. (po złożeniu pierwszych TP-R), administracja podatkowa będzie dysponowała narzędziem pozwalającym na przeprowadzanie szerokich analiz podmiotów, realizujących transakcje z podmiotami powiązanymi. Można spodziewać się, że w obszarze zainteresowania fiskusa pozostaną nie tylko wnioski wynikające z analizy danych udostępnianych przez pojedynczego podatnika, ale także efekty porównań danych zaraportowanych przez podmioty w ramach branż (sektorów). Z dużym prawdopodobieństwem należy założyć, że podmioty, których wyniki wyróżniają się na tle konkurencji, wyniki dla raportowanych transakcji wykraczające poza przedział rynkowy, zbyt szerokie przedziały rynkowe czy też całkowity brak analiz porównawczych nie umkną kontrolującym i mogą skutkować co najmniej żądaniem wyjaśnień. Wrażliwe rodzaje transakcji, szczególnie te o znaczącej wartości również mogą znaleźć się na celowniku.

Z perspektywy praktycznej, problemem z jakim mogą spotkać się podatnicy jest forma raportowania i wnioski, jakie administracja podatkowa może wyciągać z raportowanych danych. Zauważyć należy, że zakres udostępnianych informacji koncentruje się na danych liczbowych, nie pozostawiając niestety miejsca na wyjaśnienia mające na celu pomoc w interpretacji raportowanych wyników, co jest możliwe zwykle w przypadku dokumentacji TP (analiza funkcjonalna, strategia gospodarcza, założenia do metody kalkulacji cen). Rzeczywistość biznesowa zwykle nie jest na tyle jednoznaczna aby można było ją interpretować poprzez uproszczone porównanie liczb, do czego sprowadzać będzie się analiza danych raportowanych w TP-R. Można spodziewać się, że takie porównanie będzie co najmniej wyzwalać zainteresowanie kontrolujących „nietypowymi" przypadkami. Na ile kontrolujący będą skłonni zrozumieć szerszy kontekst biznesowy, a na ile przywiążą się oni do uproszczonego porównania liczb, pokaże czas.

W kontekście danych udostępnianych KAS należy także podkreślić, iż poza typowaniem podmiotów do kontroli, dane te będą udostępniane także Ministrowi Finansów. Dane pochodzące z nowego narzędzia raportowania mogą przyczynić się zatem także do kształtowania całej długoterminowej polityki KAS w zakresie realizacji dochodów z podatków, w tym ze szczególnym naciskiem na transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi.

- Michał Szwed, Senior Manager, Crido

- Krzysztof Liszka, Manager, Crido

- Dodatek powstał we współpracy z Zespołem Cen Transferowych CRIDO, który został uznany przez International Tax Review za najlepszy zespół cen transferowych trzy razy z rzędu.

Ekonomia
Wojciech Trojanowski, członek zarządu Strabag Polska: Jest optymizm, ale i wiele wyzwań
Ekonomia
Pogrom byków na GPW. Gdzie jesteś św. Mikołaju?
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10