- Telewizja kablowa jest dominującym medium dostarczania sygnału telewizyjnego w największych miastach Polski i w przebadanych 31 ośrodkach miejskich wynosiła ok. 65 proc. Niemniej liczba abonentów platform satelitarnych w tych miastach rośnie znacznie szybciej – wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK opublikował raport o rynku płatnej telewizji w Polsce (dane na rok 2009) oparty na badaniu przeprowadzonym na rzecz akceptacji transakcji przejęcie sieci kablowej Aster przez UPC Polska. Liczba abonentów płatnych platform na koniec 2009 r. w całej Polsce oszacował na 9,3 mln, a wartość całego rynku na 4,2 mld zł.
Gdyby zestawić dane UOKiK z raportami Cyfrowego Polsatu, to można dojść do wniosku, że UOKiK przeszacował rynek płatnej TV, lub że ten przestał rosnąć. Cyfrowy Polsat bowiem szacował rynek DTH w 2010 r. na nieco mniejszą liczbę (niespełna 6 mln), niż UOKiK w 2009 r. (6,1 mln), podczas gdy cały rynek – wedle UOKiK – rósł w latach 2007-2009 w tempie ok. 20 proc. rocznie, głównie dzięki platformom satelitarnym.
Raport UOKiK wskazuje na znaczną koncentracje polskiego rynku płatnej telewizji. Choć na rynku działa kilkaset podmiotów, to na 15 z nich przypada ok. 91-92 proc. całego rynku pod względem wartości i liczby abonentów.
Lokalni operatorzy mają największy udział w rynku częstochowskim (30 proc.) i bydgoskim (27 proc.), a najmniejsze w rynku gdyńskim (0,7 proc.) i krakowskim (0,6 proc.)