– Rynkowi wódki nie sprzyja sytuacja gospodarcza. Konsumenci nie dostrzegają okazji do świętowania i zaczynają oszczędzać, co przekłada się na spadek konsumpcji tego alkoholu – mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że w 2011 r. wielkość sprzedaży wódki zmalała o niemal 4 proc., do ponad 231,1 mln litrów. Wartość rynku wyniosła ok. 9,65 mld zł. Była o ponad 4 proc. niższa niż rok wcześniej.
Producenci nie wierzą, że w tym roku dojdzie do ożywienia. – Sprzedaż wódki w Polsce może ponownie się zmniejszyć. Zakładamy jednak, że główni gracze zaprzestaną wojny cenowej, dzięki czemu ustabilizuje się wartość tego rynku – uważa Guillaume Girard-Reydet, dyrektor generalny Pernod-Ricard Polska.
9,7 mld zł niemal tyle wydali Polacy na wódkę w 2011 roku według firmy badawczej Nielsen
Grzegorz Chojnacki, przewodniczący rady nadzorczej Polmosu Bielsko-Biała, szacuje, że w tym roku wielkość sprzedaży wódki może być o 2 proc. niższa niż w 2011 r. Jeszcze bardziej, jego zdaniem, spadnie popyt na wódki czyste. Przypada na nie ok. 80 proc. całego rynku. W 2011 r. ich sprzedaż zmalała o ponad 5 proc.