Chmura operatorska jest oparta na największym zasobie operatorów: na sieci i na jej atrybutach systemu klasy operatorskiej, czyli wysokiej niezawodności i dostępności oraz szybkiego odtwarzania zasobów po awariach. Działając w oparciu o taką sieć, chmura klasy operatorskiej:
Chmura klasy operatorskiej stanowi radykalny krok naprzód w porównaniu z możliwościami istniejących chmur obsługiwanych przez centra przetwarzania danych. Dzisiejsze chmury, choć ogromnie skuteczne w realizacji elastycznych i powszechnie dostępnych aplikacji internetowych, zostały zaprojektowane w celu obsługi aplikacji transakcyjnych, bezstanowych oraz podlegających niewielkim ograniczeniom czasowym. Dla porównania przeanalizujmy tylko niektóre korzyści zapewniane przez chmury klasy operatorskiej.
4.1. Wysoka jakość usług i umowy SLA klasy operatorskiej
Jak stwierdzono w punkcie 3, najpoważniejszym ograniczeniem operatorów centrów przetwarzania danych jest ich niezdolność do zagwarantowania wysokiej jakości w ramach prawdziwie kompleksowych umów SLA. Wielu takich operatorów oferuje wprawdzie umowy SLA, jednak często nie ma mowy o żadnej rekompensacie, gdy warunki tych umów nie zostaną dotrzymane. Żaden z nich nie oferuje też rekompensaty finansowej z tytułu strat biznesowych poniesionych w wyniku przestojów. Operatorzy ci nie mogą po prostu wziąć na siebie odpowiedzialności finansowej za obniżenie jakości występujące, gdy usługi w chmurze wychodzą spod kontroli ich centrów przetwarzania danych.
W przeprowadzonej niedawno przez Alcatela-Lucenta ankiecie, w której wzięło udział 3886 decydentów z siedmiu krajów, odpowiedzialnych za kwestie infrastruktury informatycznej:
Operatorzy sieci telekomunikacyjnych mają wieloletnie doświadczenie w dotrzymywaniu warunków umów SLA dotyczących usług o znaczeniu krytycznym. W środowisku chmury operatorskiej usługodawcy mogą zaoferować kompleksowe umowy SLA, w których można określić:
4.2. Minimalizacja opóźnień i możliwości sprzedaży produktów klasy wyższej
Na pierwszy rzut oka wykorzystywanie zasobów rozproszonych do świadczenia usług w chmurze wydaje się drogie z punktu widzenia kosztów osobowych i kosztów zasobów. Jednak związany z tą techniką spadek kosztów przepustowości i wzrost możliwości sprzedaży pozwalają operatorom wypracować odpowiednie zyski. Operatorzy mogą na przykład wykorzystać niewielką odległość od klientów, aby zaoferować im mniejsze opóźnienie lub więcej opcji przepustowości, niż mogą zapewnić operatorzy centrów przetwarzania danych. Mogą nawet zaoferować kilka poziomów gwarantowanego opóźnienia, każdy w innej cenie.
Badania przeprowadzone przez Alcatela-Lucenta potwierdziły, że przedsiębiorstwa chętnie zapłacą za ważne rozszerzenia możliwości chmury, takie jak niewielkie opóźnienie i większa przepustowość. W ramach tych badań, w czerwcu i lipcu 2011 r. przeprowadzono ankiety w 1050 średnich i dużych przedsiębiorstwach ze Stanów Zjednoczonych i Japonii, z których wynika, że:
4.3. Udostępnianie aplikacji i otwarte, innowacyjne rozwiązania
Chmura operatorska jest otwarta. Pozwala to operatorom udostępniać internetowe interfejsy API zaufanym programistom własnym i z innych firm. Programiści tacy mogą rozbudowywać ofertę usług w chmurze o inteligentne funkcje sieciowe lub opracowywać nowe usługi w chmurze, dostosowane do specyficznych potrzeb przedsiębiorstw lub systemów branżowych. Dzięki zaangażowaniu większej liczby kreatywnych osób w rozwój usług w chmurze, następuje szybsze wdrażanie innowacji. Operatorzy mogą szybciej zaspokoić popyt klientów na bardziej zaawansowane usługi, mogą także tworzyć usługi typu mash-up łączące w sobie różne innowacje.
Interfejsy API do obsługi chmury można także wykorzystać w celu usprawnienia eksploatacji usług wewnętrznych i uproszczenia świadczenia usług na rzecz klientów. Kluczowe znaczenie ma w tym przypadku fakt, że usługi w chmurze operatorskiej nie są odizolowane w odrębnych środowiskach, lecz udostępniane z poziomu jednego, elastycznego środowiska.
5. TWORZENIE CHMURY OPERATORSKIEJ
Operatorzy przechodzący na chmurę operatorską tworzą pojedyncze, elastyczne środowisko przetwarzania danych, które wspomaga przekształcenia wewnętrzne i pozwala świadczyć usługi nowej generacji udostępniane w chmurze z zagwarantowaną wydajnością i dostępnością. Chmura operatorska łączy sieć usługodawcy z innymi elementami – centrami przetwarzania danych, chmurą publiczną i chmurami prywatnymi przedsiębiorstw, zapewniając lepszy wgląd w ich działanie oraz koordynację procesów składających się na realizację usług (orchestration) i zarządzanie chmurą.
Operatorzy mogą tworzyć chmurę klasy operatorskiej mając na celu dokonanie wewnętrznych przekształceń, świadczenie usług nowej generacji lub oba te aspekty jednocześnie. Głównym atutem chmury operatorskiej jest jej elastyczność, czyli możliwość dostosowania do potrzeb biznesowych usługodawców w miarę rozwoju ich działalności operacyjnej i biznesowej. Operatorzy mogą na przykład:
5.1. Kompleksowy wgląd w zasoby
Kluczowymi komponentami chmury operatorskiej są sieci WAN operatorów. Stanowią one podstawę łączności centrów przetwarzania danych i główny mechanizm, umożliwiający podłączanie klientów do tych centrów oraz do oferowanych im usług informatycznych. Z natury rzeczy infrastruktura sieci WAN udostępnia operatorom rozproszony, a jednak ściśle zintegrowany zbiór zasobów chmury. Ta właśnie cecha umożliwia elastyczne przenoszenie obciążeń i szybkie skalowanie zasobów w chmurze.
Sieć WAN musi być skalowalna i elastyczna, ale opisywana koncepcja nie polega jedynie na tworzeniu rozległych sieci routerów i zespołów serwerów. Sieć WAN i centra przetwarzania danych tworzą raczej wspólną bazę, w oparciu o którą działa system zarządzania chmurą.
System zarządzania jest kluczowym elementem chmury operatorskiej. Zapewnia on operatorom wgląd we wszystkie posiadane zasoby i realizowane usługi różnego rodzaju tak, jakby znajdowały się w jednym środowisku. Taki kompleksowy wgląd we wszystkie zasoby centrów przetwarzania danych w chmurze, w połączeniu z odpowiednim systemem wspomagania działalności operacyjnej (OSS) pozwala usługodawcom optymalnie rozmieszczać usługi w oparciu o dowolną liczbę czynników: koszty operacyjne, lokalizację klientów, zgodność z warunkami umów SLA, dostępność centrów przetwarzania danych lub oczekiwane upowszechnienie usług.
Możliwość ścisłego dostosowania rozproszonych zasobów chmury operatorskiej do dowolnych kombinacji wymagań zapewnia operatorom szczegółową kontrolę nad wydajnością usług w chmurze i kosztami. Na przykład, jeśli zlokalizowanie usługi na konkretnym serwerze jest ekonomiczne ze względu na małą odległość od klienta, ale duże obciążenie tego serwera może nie gwarantować dostępności na poziomie 99,999 proc., to może nie być to najlepszy wybór. Inny serwer, w centrum przetwarzania danych, które jest bardziej oddalone, ale za to mniej obciążone, może zmniejszyć ryzyko niedotrzymania warunków umowy SLA bez rezygnacji z zysków.
W chmurze operatorskiej, operatorzy mają pełny wgląd w sieci, centra przetwarzania danych, aplikacje, usługi, systemy wspomagania działalności operacyjnej (OSS) i biznesowej (BSS). Taki wgląd pozwala im:
5.2. Opracowywanie strategii tworzenia chmury operatorskiej
Usługodawcy opracowujący strategię tworzenia chmury operatorskiej muszą sobie odpowiedzieć na następujące pytania:
W udzieleniu odpowiedzi na te pytania może pomóc usługodawcom doświadczony partner. Dla usługodawców budujących chmurę operatorską szczególnie ważne będą trzy typy usług specjalistycznych:
6. PODSUMOWANIE
Przejście na chmurę operatorską pozwala operatorom zwirtualizować i przekształcić ich działalność operacyjną, zapewniając większą efektywność i prężność działania przy jednoczesnej redukcji kosztów. Zapewnia im ono także możliwość zwiększenia przychodów przez zaspokajanie rosnącego zapotrzebowania przedsiębiorstw na usługi realizowane w chmurze, o wysokiej dostępności, z kompleksową gwarancją jakości.
Aby maksymalnie wykorzystać te możliwości operatorzy potrzebują narzędzi i systemów, umożliwiających ścisłe powiązanie chmury, usług, aplikacji i sieci. Co najważniejsze, potrzebują systemu zarządzania chmurą, który będzie obsługiwał wiele różnego rodzaju usług i pozwoli inteligentnie połączyć zasoby obliczeniowe i informatyczne z wymaganiami klientów i inteligentnymi funkcjami sieciowymi.
Operatorzy dysponują silnymi atutami, które pozwolą im odegrać czołową rolę w segmencie usług w chmurze. Z wstępnych wyników badań przeprowadzonych przez Alcatela-Lucenta w czerwcu i lipcu 2011 r., którymi objęto ponad 2000 przedsiębiorstw ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, wynika, że najwięksi operatorzy sieci na świecie są już uważani za najbardziej zaufanych usługodawców w chmurze. Oprócz zaufania klientów, operatorzy mają też rozległe doświadczenie w realizacji na dużą skalę usług z wykorzystaniem sieci klasy operatorskiej o wysokim poziomie niezawodności i dostępności. Są także ekspertami w dziedzinie łączenia i współpracy sieci i mają zawarte umowy na świadczenie usług w sieciach na całym świecie.
Dysponując właściwą strategią i właściwą ofertą produktów i usług w chmurze operatorskiej, operatorzy będą mogli wyjść poza ramy działalności biznesowej ograniczającej się jedynie do zarządzania pojemnością. Będą mogli przekształcić własną działalność operacyjną, zredukować koszty i wkroczyć na szybko rozwijający się rynek usług w chmurze operatorskiej.
[materiał dostarczony przez Alcatel-Lucent Polska, partnera serwisu rpkom.pl, stanowi płatny materiał promocyjny]