Z jednej strony więc Cisco stawia na takie rozwiązania jak TelePresence, z drugiej rozwija takie narzędzia jak kupiony w 2008 r. komunikator Jabber, bo do komunikacji wideo są coraz częściej wykorzystywane tablety i smartfony.
Firma analityczna Gartner podkreśla, że Cisco zakresie zintegrowanej komunikacji ma bogatą ofertę rozwiązań a w ostatnim okresie firma zrobiła ogromny wysiłek, by je uprościć, skonsolidować i ustandaryzować . Z drugiej strony, co zauważa Gartner, dla wielu firm (potencjalnych klientów) te rozwiązania są ciągle zbyt skomplikowane, by nimi zarządzać i tak dobrać komponenty, by inwestycja była cenowo efektywna.
Rywale i nie śpią i starają się tę słabość wykorzystać. Jednym z największych konkurentów jest Microsoft, który w ubiegłym roku przejął komunikatora Skype, a w tym roku Yammera, jednego z głównych dostawców narzędzi do tworzenia sieci społecznościowych i czatów w czasie rzeczywistym z przeznaczeniem dla przedsiębiorstw. Firma z Redmond w swoim portfolio w zakresie unified communications ma też Lynca, który łatwo integruje z pakietem Office, Exchange, czy Skypem.
Cisco przekonuje, że dostrzega zagrożenie i pracują na tym by oferta była bardziej spójna i zrozumiała dla klientów. W centrum-badawczo rozwojowym w Oslo firma przygotowała np. cztery wzory biur, do których dopasowała wystandaryzowane rozwiązania TelePresence (do komunikacji wideo). Oferuje je firmom w cenie tysiąc euro miesięcznie w kontrakcie na 36 miesięcy.
– Nasza oferta Telepresence jest kierunkiem, w którym chcemy zmierzać na innych polach. Jest dobrze przyjmowana przez klientów. W 2013 r. zamieramy zaoferować nowe wersję wielu naszych produktów. To ma sprawić, ze całe portfolio usług począwszy od telefonii IP, poprzez technologie przetwarzania w chmurze, po takie narzędzia jak Jabber, czy Webex, będzie bardziej spójne – mówi Jonas Linde, szef zespołu projektowania i optymalizowania produktów pod względem użyteczności w Cisco Collaboration Group.