Reklama

Jak zabezpieczyć konto w e-banku

Jesteś klientem bankowości internetowej, a do tego używasz karty kredytowej? Pamiętaj o tym, żeby używać wystarczająco silnego hasła. W innym przypadku możesz stać się łatwym celem dla cyberprzestępców – przestrzegają analitycy Kaspersky Lab

Publikacja: 10.09.2012 12:44

Jak zabezpieczyć konto w e-banku

Foto: Kaspersky Lab Polska

Badanie przeprowadzone dla Kaspersky Lab przez firmę O+K Research w 25 krajach na świecie pokazuje, że wielu użytkowników nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń wynikających z używania prostych haseł – 34 proc. respondentów pozostaje praktycznie bez ochrony.

Według badania hasła, które nie zapewniają wystarczająco mocnej ochrony i mogą zostać łatwo złamane, bez stosowania wyrafinowanych technik, występują zbyt często. Przykładem może być data urodzenia (17 proc.), drugie imię (10 proc.) lub imię zwierzęcia (9 proc.).

Tego rodzaju informacje mogą znać nie tylko najbliżsi znajomi lub krewni. Kreatywny cyberwłamywacz łatwo znajdzie je w internecie, np. na portalach społecznościowych. Kolejne 8 proc. respondentów używa prostej kombinacji cyfr takiej jak „123456" lub podobnej, a 5 proc. stosuje po prostu słowo „hasło". Tego rodzaju „ochrona", podobnie jak inne hasła oparte na łatwych do odgadnięcia słowach, może zostać łatwo i szybko złamana przy użyciu metody brute-force, w której stosuje się oprogramowanie próbujące kolejnych kombinacji znaków, aż do momentu rozszyfrowania całego hasła.

Analitycy Kaspersky Lab zwracają również uwagę na to, by nie wykorzystywać tego samego hasła do różnych zasobów. W teorii pozwala to rozwiązać problem zapominania haseł. W praktyce jednak, w przypadku złamania takiego uniwersalnego hasła, oszuści będą mieli łatwy dostęp do kilku kont, serwisów oraz programów. Według badania 9 proc. respondentów stosuje jedno hasło dla wszystkich kont, a 37,1% proc. używa kilku haseł. Wiedząc, że jedna trzecia uczestników badania (36 proc.) korzysta z pięciu lub więcej serwisów oraz aplikacji chronionych hasłem, można wyobrazić sobie, co się stanie w przypadku potencjalnego naruszenia bezpieczeństwa.

Poza odpowiednim poziomem skomplikowania hasła ważne jest także to, gdzie je przechowujemy. Większość użytkowników (71 proc.) woli zapamiętać hasła, co samo w sobie nie jest złym pomysłem, często jednak prowadzi do stosowania prostych słów lub jednego hasła do kilku kont. 46 proc. respondentów przyznało, że przynajmniej raz zapomniało ważnego hasła. 12 proc. zapisuje po prostu hasło na kartce papieru i zostawia ją w pobliżu komputera, podczas gdy 23 proc. używa do tego celu tradycyjnego notesu.

Reklama
Reklama

Jak samemu stworzyć silne hasło?

Eksperci Kaspersky Lab opracowali kilka wskazówek, które pozwolą każdemu użytkownikowi komputera i Internetu na stworzenie silnego hasła.

- Wybieraj hasła, które będą łatwe do zapamiętania, tak abyś nie musiał zapisywać ich ani przechowywać w pliku na swoim komputerze (pamiętaj, że taki plik może zostać skradziony przez cyberprzestępców)

- Nie używaj słów, które cyberprzestępca może z łatwością znaleźć w słowniku. Stosuj kombinację wielkich i małych liter, cyfr i znaków niealfanumerycznych, takich jak znaki interpunkcyjne (pamiętaj jednak, że te ostatnie nie zawsze są dozwolone)

- Nie stosuj recyklingu haseł, czyli tworzenia haseł do nowych kont na bazie wcześniejszego, np. „hasło1", „hasło2", „hasło3", itd.

- W miarę możliwości, nie używaj jako hasła pojedynczego słowa, ale całą frazę. Nie stosuj tego samego hasła do wielu kont. Jeżeli cyberprzestępca uzyska hasło do jednego konta, będzie miał dostęp do pozostałych

Źródło: Kaspersky Lab

Badanie przeprowadzone dla Kaspersky Lab przez firmę O+K Research w 25 krajach na świecie pokazuje, że wielu użytkowników nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń wynikających z używania prostych haseł – 34 proc. respondentów pozostaje praktycznie bez ochrony.

Według badania hasła, które nie zapewniają wystarczająco mocnej ochrony i mogą zostać łatwo złamane, bez stosowania wyrafinowanych technik, występują zbyt często. Przykładem może być data urodzenia (17 proc.), drugie imię (10 proc.) lub imię zwierzęcia (9 proc.).

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Ekonomia
Budżet nowej Wspólnoty
Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu
Reklama
Reklama