Skargi na towarzystwa ubezpieczeniowe wpływające do rzecznika

Rzecznik ubezpieczonych | Jeśli masz zastrzeżenia do sposobu, w jaki zostałeś potraktowany przez towarzystwo, możesz wnieść skargę. W 2012 r. zrobiło tak ponad 15 tysięcy osób.

Publikacja: 14.03.2013 00:01

Rzecznik ubezpieczonych podsumował ubiegły rok. Z raportu wynika, że wpłynęło ponad 15 270 skarg na towarzystwa, czyli 6 proc. więcej niż rok wcześniej. Najczęściej klienci skarżą się na nieprawidłowości w ubezpieczeniach komunikacyjnych i ubezpieczeniach na życie.

W wyniku interwencji rzecznika w ponad jednej trzeciej spraw ubezpieczyciele zmienili stanowisko na korzyść skarżącego się. Oznacza to pogorszenie skuteczności interwencji rzecznika o prawie 2 proc. w porównaniu z 2011 r. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że rzecznik ubezpieczonych nie sprawuje nadzoru nad towarzystwami, a ma jedynie uprawnienia mediacyjne, jest to skuteczność na niezłym poziomie.

Narzekania na polisy komunikacyjne

Tradycyjnie najwięcej skarg dotyczy ubezpieczeń komunikacyjnych (53 proc.), co związane jest z tym, że są to najpopularniejsze polisy. W tej grupie najwięcej skarg odnosi się do obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Ubezpieczeni i poszkodowani skarżyli się przede wszystkim na całkowitą lub częściową odmowę uznania roszczenia, opieszałe prowadzenie postępowań likwidacyjnych, odmowę lub utrudnienia w udostępnianiu akt szkody, niedostateczne informowanie o dokumentach wymaganych w związku ze szkodą, brak wyczerpujących uzasadnień stanowiska ubezpieczyciela (dotyczy to zarówno odmowy uznania roszczenia, jak i wysokości odszkodowania).

Podobnie jak w poprzednich latach, konsumenci zgłaszali również uwagi odnośnie sposobu likwidacji szkody  poprzez nieuprawnione kwalifikowanie jej jako szkody całkowitej. Wskazywali, że ubezpieczyciele często zaniżali wartość auta sprzed szkody, a zawyżali wartość wraku, nieudzielając jednocześnie pomocy w sprzedaży wraku za tak ustaloną cenę; prowadziło to do zaniżania odszkodowania.

Zgłaszane problemy dotyczyły również m.in. pełnej rekompensaty za wynajem pojazdu zastępczego, prawa osoby poszkodowanej do decydowania o wyborze części stosowanych przy naprawie pojazdu, zasadności stosowania przez towarzystwa amortyzacji części, wypłaty odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej samochodu.

Do ubiegłego roku zmorą było podwójne ubezpieczenie, czyli sytuacja, gdy klient kupował polisę OC, a równocześnie automatycznie była przedłużana dotychczasowa umowa. Teraz liczba skarg w tej sprawie zmalała, gdyż w ubiegłym roku zmieniły się przepisy. Skargi dotyczące podwójnego ubezpieczenia dotyczą jedynie umów zawartych przez 11 lutego 2012 r.

Jeśli chodzi o szkody na osobie (dotyczące zdrowia i życia człowieka), najczęściej pojawiały się zastrzeżenia do wysokości odszkodowań wypłacanych w ramach obowiązkowego ubezpieczenia OC sprawcy wypadku. Poza tym klienci skarżyli się na odrzucanie przez ubezpieczycieli wniosków o zadośćuczynienie za śmierć osoby najbliższej, jeśli doszło do niej przed 3 sierpnia 2008 r. (wtedy weszły w życie przepisy dotyczące tego zadośćuczynienia). Towarzystwa często odmawiają zadośćuczynienia mimo przeciwnej wykładni prawa dokonanej przez Sąd Najwyższy.

Zbyt skomplikowane dla klientów

Wzrosła liczba skarg związanych z ubezpieczeniami życiowymi. Najwięcej dotyczy polis wypadkowych i chorobowych będących uzupełnieniem ubezpieczeń na życie, a także standardowych ubezpieczeń na życie.

Najczęściej chodzi o odmowę wypłaty świadczeń z ubezpieczenia z uzasadnieniem, że zdarzenie nie mieści się w granicach ochrony gwarantowanej w umowie, albo że ubezpieczony zataił lub podał niepełne informacje o stanie zdrowia przed zawarciem umowy. Są też kłopoty z wysokością świadczeń oraz z nieterminowym zaspokajaniem roszczeń klientów.

Problemem, który w ostatnim roku wysunął się na plan pierwszy, jest jednak kwestia  ubezpieczeń na życie z funduszem kapitałowym. Wprawdzie skarg wpłynęło tylko 516, ale było ich znacznie więcej niż w latach poprzednich.

Przede wszystkim zwiększyła się liczba skarg związanych z produktami oferowanymi w okienkach bankowych i przez pośredników finansowych. Są to produkty de facto inwestycyjne, związane z ryzykiem, lecz opakowane w terminową umowę ubezpieczenia na życie. Często oferuje się je osobom, które nie rozumieją zasad działania takiej inwestycji.

Rzecznik podkreślił, że znaczny stopień skomplikowania tego rodzaju produktów powoduje , że konsument mniej zorientowany (na ogół starszy) nie jest świadomy, co kupuje. I często lokuje w ten ryzykowny sposób oszczędności życia. A potem czuje się oszukany, gdy na skutek różnych zdarzeń losowych dochodzi do rozwiązania umowy przed terminem. Skutkiem tego jest z reguły utrata znacznej części wpłaconych składek, ponieważ w takiej sytuacji towarzystwa pobierają bardzo wysokie opłaty likwidacyjne.

Na kogo najwięcej skarg

Sprawozdanie zawiera informacje o liczbie skarg napływających na poszczególne towarzystwa. Oczywiście liczby te trzeba odnieść do udziału każdego ubezpieczyciela w rynku. Inaczej trudno byłoby porównać liczbę skarg na PZU z liczbą skarg na niewielkie towarzystwo.

Jeżeli chodzi o ubezpieczenia życiowe, to najwięcej zastrzeżeń (znacznie większy udział w skargach ogółem w stosunku do udziału w rynku) było do PZU Życie, TU na Życie Cardif Polska, TU na Życie Europa oraz Generali Życie TU.

Z kolei w grupie ubezpieczeń majątkowych klienci narzekają najczęściej na Link 4 TU, MTU Moje Towarzystwo Ubezpieczeń, Generali TU, Uniqa TU, Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych TUW.

Krystyna Krawczyk, dyrektor Biura Rzecznika Ubezpieczonych

Ze sprawozdania rzecznika ubezpieczonych za 2012 r. wynika, że rzecznik dociera do coraz szerszego grona odbiorców. Świadczy o tym zarówno wzrost liczby skarg, jak i liczby pytań. W ubiegłym roku pytań zgłoszonych przez telefon było ponad 10 tys., a pocztą elektroniczną ponad 3 tys. Nadal jednak wiedza o instytucji rzecznika nie jest powszechna, zwłaszcza wśród ludzi starszych. Widać spadek skarg na ubezpieczenia komunikacyjne, w tym na podwójne ubezpieczenie OC, co jest spowodowane zmianą przepisów. Wzrosła natomiast liczba skarg na ubezpieczenia życiowe, w tym zwłaszcza na polisolokaty oraz polisy z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

Rzecznik ubezpieczonych podsumował ubiegły rok. Z raportu wynika, że wpłynęło ponad 15 270 skarg na towarzystwa, czyli 6 proc. więcej niż rok wcześniej. Najczęściej klienci skarżą się na nieprawidłowości w ubezpieczeniach komunikacyjnych i ubezpieczeniach na życie.

W wyniku interwencji rzecznika w ponad jednej trzeciej spraw ubezpieczyciele zmienili stanowisko na korzyść skarżącego się. Oznacza to pogorszenie skuteczności interwencji rzecznika o prawie 2 proc. w porównaniu z 2011 r. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że rzecznik ubezpieczonych nie sprawuje nadzoru nad towarzystwami, a ma jedynie uprawnienia mediacyjne, jest to skuteczność na niezłym poziomie.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy