Przejęcie kanadyjskiego koncernu Quadra FNX Mining przez KGHM za ponad 9 mld zł blisko trzy lata temu jeszcze długo będzie dzierżyć palmę pierwszeństwa pod względem wielkości zagranicznego przejęcia dokonanego przez polskie przedsiębiorstwo. Ale cały czas trwa ruch w segmencie M&A (fuzje i przejęcia). Ekspansja geograficzna jest ważnym elementem strategii wielu spółek giełdowych – przynajmniej w sferze deklaracji. Wystarczy przejrzeć informacje płynące od emitentów tylko w tym roku.
Debiutanci idą w świat
Koniec 2013 r. to prawdziwy wysyp ofert na rynku pierwotnym. W przypadku Elemental Holding zagraniczne przejęcia to jeden z głównych celów emisji. Recyklingowa spółka chce wydać na ten cel 30 mln z 70 mln zł, jakie ma nadzieję pozyskać ze sprzedaży nowych papierów. Przedsiębiorstwo upatruje szansy na rozwój głównie w segmencie elektroodpadów – wartość rynku w Europie jest szacowana na 2 mld euro (8,4 mld zł) rocznie, a unijne przepisy są coraz bardziej restrykcyjne, jeśli chodzi o recykling.
W październiku Elemental Holding podpisał list intencyjny w sprawie przejęcia aktywów niemieckiej grupy Scholz AG w Polsce, niemniej porozumienie zakłada możliwość rozszerzenia negocjacji o aktywa zlokalizowane w Rumunii i na Słowacji. Rozmowy powinny zostać zakończone na początku przyszłego roku.
Drugi list intencyjny, podpisany w listopadzie, dotyczy możliwości przejęcia litewskiej spółki EMP Recycling. Zdobycie tego przyczółka pozwoliłoby na dalszą ekspansję Elementalu na terenie Łotwy i Estonii. W prezentacji publikowanej przy okazji zatwierdzenia prospektu Elemental Holding ujawnił, że na celowniku są również przedsiębiorstwa w Czechach, Bułgarii, Rumunii i na Węgrzech.
PKP Cargo co prawda nie pozyskało z październikowej oferty żadnych pieniędzy, jednak zarząd nie ukrywa, że ekspansja geograficzna jest jednym z ważnych elementów strategii. PKP Cargo jest drugim co do wielkości przewoźnikiem w Europie, ustępuje jedynie niemieckiemu gigantowi Deutsche Bahn. Za naszą wschodnią granicą dominuje koncern RŻD. PKP Cargo jest więc naturalnym kandydatem na zbudowanie silnej grupy w naszym regionie Europy. Zarząd zapowiedział, że będzie rozważać przejęcia prywatnych przewoźników kolejowych (przewoźnicy narodowi są zazwyczaj w słabej kondycji) m.in. w Czechach, na Słowacji czy Węgrzech.