Czas na sukces nowych technologii

Po okresie królowania brandów spożywczych zwyciężył reprezentant IT, Fibaro

Publikacja: 17.12.2013 00:09

Wynik tegorocznej, trzeciej już edycji konkursu Młoda Marka Sukcesu, dobrze wpisuje się w tak oczekiwaną przez polityków i ekonomistów tendencję wzrostu znaczenia w naszej gospodarce nowoczesnych technologii. W dwóch poprzednich latach walka o tytuł Młodej Marki Sukcesu rozgrywała się między brandami reprezentującymi szeroko rozumiany rynek spożywczy. Natomiast w tym roku silną reprezentację w finale miały marki  związane z IT.

Prestiżowy tytuł i wartą 400 tys. zł kampanię reklamową ufundowaną przez PKO Bank Polski zdobyła firma Fibaro, oferująca bezprzewodowy system tzw. inteligencji budynkowej. Jest to jedna z najmłodszych marek startujących w tym roku w konkursie. W dodatku  firmuje młodą usługę, która na razie jest nowinką na polskim rynku.

Wsparcie dla ambitnych

Wyróżnienie, które zdobyła marka Świeże Soki Cymes,  dowodzi jednak, że branża żywności nadal trzyma się mocno. Nic dziwnego. Właśnie w przypadku produktów spożywczych polskość marki jest jej silnym atutem docenianym przez krajowych konsumentów, którzy cenią tradycję i lokalne smaki.

Polskość jest też jednym z głównych kryteriów w naszym konkursie, który już od trzech lat towarzyszy rankingowi Najcenniejszych polskich marek. Chcemy w nim promować firmy, które w ciągu ostatnich lat potrafiły zbudować i rozwinąć dynamiczne rodzime marki. Stawką w grze jest nie tylko prestiżowy tytuł, ale również bardzo przydatna młodym markom kampania reklamowa o wartości 400 tys. zł, ufundowana przez PKO Bank Polski, właściciela jednej z najstarszych polskich marek.

Wsparcie dla ambitnych polskich brandów jest tym bardziej potrzebne,  że jak wynika  z  ubiegłorocznych badań Millward  Brown SMG/KRC,  w ostatnich latach patriotyzm zakupowy polskich konsumentów nieco spadł. W 2002 roku prawie sześciu na dziesięciu Polaków potwierdzało, że gdy tylko mogą,  wybierają produkty wyprodukowane w kraju (a więc i rodzime marki). Natomiast w minionym roku twierdziła tak już tylko połowa ankietowanych.

Wyczucie nowych trendów

W tym roku o nagrodę mogły się ubiegać wszystkie polskie marki, które zadebiutowały po 1 stycznia 2005 roku. Musiały jednak wykazać się rynkowym dorobkiem, czyli określonym poziomem sprzedaży w 2012 r.

W tegorocznej edycji konkursu,  chcąc ułatwić udział w nim najmłodszym  brandom, obniżyliśmy poziom wymaganych przychodów w 2012 roku do 5 mln zł. Firmy, które zadebiutowały na rynku w 2013 roku, musiały osiągnąć tę wysokość sprzedaży w okresie od stycznia do września bieżącego roku.

Podobnie jak w dwóch poprzednich edycjach konkursu, także teraz o wyborze finalistów, a spośród nich zwycięzcy, zadecydowała w głosowaniu Rada Polskich Marek. Tworzą ją prezesi i członkowie zarządów firm-właścicieli cennych krajowych brandów: Zbigniew Jagiełło, prezes PKO Banku Polskiego; Andrzej Klesyk, prezes PZU; Beata Mońka, prezes Gremi Business Communication, wydawcy „Rzeczpospolitej"; Marek Podstawa, członek zarządu PKN Orlen ds. sprzedaży, i Jolanta Wiśniewska, wiceprezes Polskiego Radia.

Wybierając najpierw finalistów, a potem laureata konkursu, Rada zwracała także uwagę na kondycję finansową właścicieli zgłaszanych marek (chcąc uniknąć sytuacji, gdy dobra marka znika z rynku z powodu problemów finansowych właściciela), na innowacyjność brandów oraz na to,  czy  za marką stoi krajowa myśl techniczna.

Wejść do czołówki wyścigu

Oceniając kandydatów, członkowie Rady uwzględniali m.in. determinację i wyczucie nowych, rodzących się dopiero rynkowych trendów. Mogła się tym pochwalić spora część tegorocznych kandydatów ze zwycięzcą oraz zdobywcą wyróżnienia na czele.

Podobnie jak w ubiegłym roku Rada postanowiła nagrodzić dwie marki. Obok nagrody głównej dla  Fibaro przyznała również wyróżnienie marce Świeże Soki Cymes.

Dotychczasowi laureaci konkursu zapewniają, że nagroda i tytuł Młoda Marka Sukcesu pomogły im    w rozwoju brandów, utwierdzając też  w przekonaniu, że warto właśnie na marce budować pozycję rynkową.

– Marka pozwala się wyróżnić wśród konkurencji. Bez niej bylibyśmy nadal jednym z wielu producentów twarogów, walczącym gdzieś w peletonie, a nie w czołówce wyścigu – twierdzi Bogdan Woźniak, zastępca prezesa ds. handlu i marketingu Spółdzielni Dostawców Mleka w Wieluniu.

Flagowa marka tej spółdzielni, Mój Ulubiony (weszła na  rynek w 2006 roku), firmująca twarożek  kanapkowo-sernikowy, wygrała ubiegłoroczną, drugą edycję konkursu, wyprzedzając prestiżowy brand Krakowski Kredens. Zdaniem Bogdana Woźniaka zdobycie tytułu Młoda Marka Sukcesu przez Mój Ulubiony na pewno miało wpływ na to, że spółdzielnia po raz kolejny zanotowała ponad 4-proc. wzrost sprzedaży. Pomogła w tym nie tylko kampania reklamowa, będąca główną nagrodą w naszym konkursie, ale także własna aktywność SDM w Wieluniu.

– Chwaliliśmy się tytułem Młoda Marka Sukcesu i statuetką w naszych reklamach w telewizji, Internecie i na targach spożywczych – podkreśla Bogdan Woźniak.

Zaznacza jednak, że nie można osiąść na laurach. Marka wymaga ciągłej pracy.

– Stale trzeba dostarczać jej energii do dalszego wzrostu, dbać o to, by wokół marki coś się działo, rozwijać dystrybucję – dodaje wiceszef SDM w Wieluniu, pomysłodawca utworzenia brandu Mój Ulubiony.

Długotrwała przewaga

O rok starsza jest laureatka pierwszej edycji konkursu, marka Abramczyk, firmująca mrożone ryby i owoce morza sprzedawane przez rodzinną spółkę Abramczyk z Bydgoszczy. Ryszard Abramczyk, prezes i współtwórca firmy, podkreśla, że tytuł Młodej Marki Sukcesu potwierdził słuszność założeń przyjętych przez właścicieli.

Jakie to założenia? – Rodzina Abramczyk  firmuje swoje produkty tym, co najcenniejsze  – własnym nazwiskiem. Dlatego w strategii promocji marki kluczowe znaczenie ma jakość – wyjaśnia prezes bydgoskiej spółki.

Jak dodaje,  powiązanie jakości  z nienachalnym i nieagresywnym marketingiem, któremu towarzyszy działalność edukacyjna, nie przynosi może natychmiastowych, spektakularnych efektów, ale za to skutek jest długotrwały.

Wynik tegorocznej, trzeciej już edycji konkursu Młoda Marka Sukcesu, dobrze wpisuje się w tak oczekiwaną przez polityków i ekonomistów tendencję wzrostu znaczenia w naszej gospodarce nowoczesnych technologii. W dwóch poprzednich latach walka o tytuł Młodej Marki Sukcesu rozgrywała się między brandami reprezentującymi szeroko rozumiany rynek spożywczy. Natomiast w tym roku silną reprezentację w finale miały marki  związane z IT.

Prestiżowy tytuł i wartą 400 tys. zł kampanię reklamową ufundowaną przez PKO Bank Polski zdobyła firma Fibaro, oferująca bezprzewodowy system tzw. inteligencji budynkowej. Jest to jedna z najmłodszych marek startujących w tym roku w konkursie. W dodatku  firmuje młodą usługę, która na razie jest nowinką na polskim rynku.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy