W ankiecie, która pod koniec minionego roku objęła 92 przedsiębiorstw, tylko 17 proc. eksporterów badania zadeklarowało, że ich wyniki finansowe w 2014 r. pogorszyły się. Zdecydowanie więcej, bo prawie 60 proc. przedsiębiorstw wskazało tu na poprawę, a prawie co czwarta firma (23 proc.) utrzymała poziom z 2013 r .

- Dobre wyniki eksporterów w trudnym otoczeniu, to efekt coraz lepszej strategii i przygotowania polskich firm do prowadzenia działalności w zmiennym środowisku handlu międzynarodowego- komentuje wyniki badania Radosław Jarema, dyrektor zarządzający Akcenty, przypominając, że rok 2014 nie był łatwy dla eksporterów ze względu na splot niekorzystnych wydarzeń, takich jak m.in. wykrycie w Polsce afrykańskiego pomoru świń (ASF) oraz ograniczenie handlu żywnością spowodowane embargiem ze strony Rosji.

Jak wynika z danych Akcenty, polskie firmy postawiły na dywersyfikację rynków zbytu i rozwijają kontakty z wieloma państwami, często odległymi geograficznie i kulturowo. Jednym z przykładów tego trendu jest rosnąca współpraca z krajami Bliskiego Wschodu czy Afryki Północnej.

- Zdywersyfikowanie rynków zbytu umożliwiło wielu przedsiębiorcom zrównoważenie strat na Wschodzie, szczególnie w handlu z Rosją-dodaje Jarema. Jak wykazała ankieta, lepsze wyniki finansowe polskich eksporterów są pochodną wzrostu zamówień na ich towary – niemal co drugi z ankietowanych przedsiębiorców (49 proc.) zadeklarował, że zamówienia w 2014 r. były wyższe niż rok wcześniej. Ok.. 28 proc. wskazało, że wartość zamówień pozostała na podobnym lub takim samym poziomie, jak w 2013 r. a najmniej, bo 23 proc. eksporterów poinformowało o ich spadku.

Zdaniem ekonomistów Akcenty, w 2015 r. nadal niełatwo będą mieli polscy eksporterzy produktów rolnych w tym owoców i warzyw, mięsa i wyrobów mięsnych oraz nabiału. Mimo to eksport w 2015 r. powinien wzrosnąć o 4-5 proc. w porównaniu do całego 2014 r.