Od wielu lat klienci towarzystw ubezpieczeniowych oraz poszkodowani w wypadkach drogowych narzekali na problemy z wypłatą odszkodowań. Do rzecznika ubezpieczonych wpływały tysiące skarg. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) stwierdzała nieprawidłowości i nakładała kary. Wiele spraw znajdowało finał w sądach i przeważnie kończyło się pozytywnie dla klientów.
Najwięcej skarg dotyczyło: nieterminowego wypłacania odszkodowań, zaniżania świadczeń, niedopełniania obowiązków informacyjnych w toku likwidacji szkody, wadliwej organizacji procesu likwidacji szkód, niejasnych procedur wewnętrznych regulujących postępowanie likwidacyjne, niedostatecznej kontroli nad podmiotami zewnętrznymi wykonującymi czynności na zlecenie towarzystw.
Co się poprawi
Wszystko to skłoniło KNF do wydania „Wytycznych dotyczących likwidacji szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych". Ubezpieczyciele muszą wprowadzić te zalecenia do końca marca 2015 r.
– Wytyczne przygotowane przez Komisję Nadzoru Finansowego są dokumentem określającym na niespotykaną do tej pory skalę zakres odpowiedzialności proceduralnej oraz materialnej zakładów ubezpieczeń za likwidację szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych – mówi Jarosław Matusiewicz z Uniqa.
Wytycznych w sumie jest 21. Zostały podzielone na trzy grupy. Pierwsza dotyczy organizacji, zarządzania, nadzoru i kontroli nad procesem likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Są to takie kwestie jak obowiązek wprowadzenia odpowiednich procedur czy stosowania kontroli wewnętrznej. Zmian w tym obszarze poszkodowani i ubezpieczeni nie odczują bezpośrednio. Jednak w dłuższym okresie powinny one zauważalnie wpłynąć na poprawę standardów obsługi klienta.