Za każdy razem, rozmawiając z przedsiębiorcą, który chce inwestować w innowacje, mówię mu, że to on i jego współpracownicy – którzy na co dzień są zaangażowani w życie firmy – mogą zdefiniować, co może być procesem, technologią czy ulepszeniem ułatwiającym im życie lub podnoszącym konkurencyjność produktów lub usług. To jak z wizytą u lekarza – mówimy, co nas boli, z czym mamy problem, a następnie lekarz próbuje dobrać właściwą terapię. Tutaj lekarzem są naukowcy, doradcy biznesowi i prawni, którzy mają za zadanie znaleźć odpowiednie narzędzia, aby odpowiedzieć na wyzwania generowane przez firmę. Drogi ku tworzeniu innowacji są dwie: wewnątrz firmy, tworząc dział B+R czy nową spółkę w grupie, i zewnętrzny – poprzez współpracę ze startupami lub zlecenie badań jednostkom naukowym. Najczęściej odbywa się to przez akceleratory lub huby innowacji, które prowadzą startupy w programach związanych z konkretną branżą, a potem inwestują w perełki, które mogą im przynieść wartość dodaną.
Anna Gregorczyk, dyrektor, departament bankowości przedsiębiorstw, Bank Millennium
Innowacyjność to stan umysłu organizacji. Funkcjonujemy dziś w warunkach konwergencji branż, stymulowanej zarówno postępem technologicznym, jak i uregulowaniami prawnymi. To powoduje, że nie konkurujemy już tylko w ramach swojej branży, ale spodziewamy się działań z innych sektorów, które będą próbowały zaadresować te same potrzeby klienta czasem w zupełnie inny sposób. To powoduje, że źródeł inspiracji dla innowacji powinniśmy szukać we wszystkich segmentach rynku, czasem bardzo odległych. Silnym motorem rozwoju innowacyjności jest dziś dostęp do nowych technologii. Szeroka dostępność rozwiązań technologicznych powoduje, że innowacyjność w tym zakresie, choć kluczowa, w średniej perspektywie jest kopiowalna i sama w sobie nie zapewni trwałego sukcesu. Tym, co na trwałe pozwoli firmie zbudować pozycję, jest innowacyjność postrzegana jako kultura organizacji, napędzająca stały rozwój firmy. Innowacje powstają dzięki zaangażowanym, dobrze zmotywowanym i ukierunkowanym pracownikom.
Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej, sektor nowych technologii w KPMG
Każda firma może pozyskiwać innowacje z wnętrza własnej organizacji, jak też od podmiotów trzecich. Ich wewnętrzny rozwój jest naturalnym rozwiązaniem, choć ma istotne ograniczenie – zawężamy poszukiwania do pomysłów własnych pracowników. Przy poszukiwaniu innowacji z zewnątrz kluczowym wyzwaniem jest scouting innowacji, tak żeby wyłapać i przyciągnąć do danej organizacji zewnętrzne firmy lub osoby, które mają pomysły atrakcyjne z punktu widzenia danego przedsiębiorstwa. Wybór strategii pozyskiwania innowacji powinien wynikać z określenia potrzeb innowacyjności danego przedsiębiorstwa i obiektywnej oceny posiadanych zasobów ludzkich pod kątem ich kreatywności i potencjału do tworzenia nowości. Sukces zależy przede wszystkim od ludzi, którzy za ten proces odpowiadają. „Korporacyjna" strategia alokacji do tego zadania osób, które się wcześniej sprawdziły, realizując swoje funkcje, nie zawsze sprawdza się w świecie innowacji. Od takich osób wymagane są bardzo multidyscyplinarne umiejętności.