Z badania „Wolontariat pracowniczy przyszłości” przeprowadzonego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce i Fundację BNP Paribas w 2021 roku wynika, że firmy podejmują najwięcej aktywności w zakresie pomocy społecznej, edukacji i wychowania oraz ekologii.
Wolontariat pracowniczy to dobrowolna, bezpłatna praca na rzecz innych, świadczona przez pracowników i wspierana przez ich pracodawcę. Jak podkreślają autorzy raportu „Wolontariat pracowniczy przyszłości”, jest to ważne narzędzie służące zaspokajaniu różnych potrzeb pracodawców, pracowników i otoczenia firmy. – To świetny przykład budowania partnerstw lokalnych, wspierania organizacji pozarządowych działających w obszarze solidarności społecznej, edukacji czy ekologii. To równie istotne narzędzie HR, wzmacniające kompetencje pracowników i ich integrację oraz dające poczucie sprawczości. Wolontariat niesie moc pozytywnych doświadczeń i daje korzyści każdej zaangażowanej stronie: beneficjentom, pracownikom i pracodawcy – zaznacza Joanna Gajda-Wróblewska, prezeska zarządu Fundacji BNP Paribas.
Liczy się satysfakcja
Zdaniem ekspertów szacunek dla drugiego człowieka, empatia i zdolność do kooperacji to najważniejsze postawy, jakie powinien kształtować wolontariat pracowniczy. – Z naszego badania wynika, że pracownicy dzięki zaangażowaniu w wolontariat mają przede wszystkim satysfakcję z niesienia pomocy oraz poczucie wpływu na otoczenie. Inne korzyści, jakie czerpią, to m.in. zdobywanie nowych doświadczeń, przydatnych w pracy zawodowej i w życiu, oraz wzrost satysfakcji z pracy w firmie, co także pozytywnie wpływa na ich dobrostan – mówi Tomasz Schimanek, autor raportu, polityk społeczny, badacz, aktywista pozarządowy, ekspert Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
Poczucie znaczenia pracy
Coraz więcej firm ma świadomość, że angażowanie się w pomaganie innym daje pracownikom poczucie znaczenia pracy, wzmacnia przywiązanie do firmy oraz relacje interpersonalne, przyczynia się także do rozwoju ich kompetencji, poprawia komunikację wewnętrzną. I przede wszystkim pokazuje kluczowe problemy społeczne i środowiskowe oraz uświadamia ludziom, jak wiele wspólnie można zrobić. – Dziś sensowność pracy (ang. work meaningfulness) jest uważana za jeden z istotniejszych czynników sprzyjających motywacji i zaangażowaniu pracowników. Praca dla firmy pozwalającej na realizację działań prospołecznych czy proekologicznych przyczynia się do budowy wyższego dobra, daje poczucie celu – mówi Katarzyna Kunert z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
Są też firmy, które wprowadzają wolontariat pracowniczy na siłę, bez woli i zgody pracowników, jako część realizacji strategii CSR. Wtedy nie przynosi on oczekiwanych efektów.