W latach 2002 – 2007 spożycie mleka zwiększyło się o 13 proc. do 242 mld litrów. Zenith się spodziewa, że do 2012 r. rynek wzrośnie o 19 proc.
Najszybciej rośnie konsumpcja produktów mlecznych w Azji i Australii. Spożycie mleka na głowę mieszkańca wzrosło tam z 18,3 litrów w 2002 roku do 23 litrów obecnie. Region odpowiada za 35 proc. światowej sprzedaży mleka. Indie z produkcją 37 mld litrów mleka zajmują pierwsze miejsce na świecie.
Zenith wskazuje na kilka czynników, które będą decydowały o rozwoju mlecznego rynku. Tylko 7 proc. światowej produkcji mleka trafia do międzynarodowego handlu. Państwa chronią swoje rynki przez ustalanie limitów produkcji, taryfy celne i subsydia. To powoduje nierównowagę między popytem a podażą i przekłada się na krótkookresowe wzrosty i spadki cen. Zenith spodziewa się dalszej konsolidacji branży mleczarskiej, która spowoduje powstanie jeszcze silniejszych światowych koncernów spożywczych.
W ostatnich latach szybko rósł rynek mlecznych napojów smakowych – jego liderem są Stany Zjednoczone z produkcją 1,6 mld litrów. Napoje te stanowią już 5 proc. światowej produkcji mleka. Zenith przewiduje, że szybko będzie się też rozwijał segment mlecznych napojów funkcjonalnych, czyli wzbogaconych w dodatkowe składniki odżywcze. Tylko w ciągu jednego roku na rynku pojawiło się 2,3 tys. takich produktów.
[ramka]Najszybciej rośnie spożyciew Chinach. Na Azję przypada35 proc. światowej produkcji, a Europę Zachodnią 17 proc. [/ramka]