Reklama

Inflacja jednak rośnie w lipcu. GUS podał ostateczne dane

Ceny towarów i usług wzrosły w lipcu o 15,6 proc. w stosunku do tego samego miesiąca przed rokiem - podał w piątek Główny Urząd Statystyczny. To nieco więcej niż miesiąc wcześniej i najwięcej od 25 lat.

Publikacja: 12.08.2022 09:27

Inflacja jednak rośnie w lipcu. GUS podał ostateczne dane

Foto: Bloomberg

Piątkowe dane szczegółowe są minimalnie wyższe niż wstępny szacunek GUS, który oceniał lipcową inflację na 15,5 proc. W ciągu roku ceny towarów wzrosły o 16,9 proc, zaś usługi o 11,7 proc.

W porównaniu z lipcem 2021 r. najmocniej zdrożały mieszkania (o 21,8 proc.), żywności (o 15,9 proc.), transportu (o 27,7 proc.), restauracji i hoteli (o 16,4 proc.) oraz rekreacji i kultury (o 11,3 proc.). GUS podaje też o ile zdrożały poszczególne towary. I tak na przykład za mąkę płaciliśmy w lipcu o 38,9 proc. więcej niż przed rokiem, za pieczywo o 29,1 proc., za mięso wołowe o 32,8 proc., za mięso drobiowe o 28,4 proc. Sery i twarogi zdrożały o 22,1 proc., jaja o 18,3 proc., a masło o 31,4 proc. Bardzo mocno zdrożał cukier – aż o 47,6 proc., tłuszcze roślinne o 46,1 proc., zaś tłuszcze zwierzęce o 37,5 proc. Za owoce płaciliśmy w lipcu o 8,9 proc., a za warzywa o 6,8 proc. więcej niż w lipcu 2021 r. Kawa była droższa o 15,3 proc., herbata o 8,4 proc., natomiast kakao i czekolada w proszku o 12,3 proc. Za napoje alkoholowe płaciliśmy w lipcu o 9,3 proc., a wyroby tytoniowe o 3,2 proc.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Dane gospodarcze
PMI dla przemysłu w Polsce w górę. Odczyt wyższy od prognoz i najwyższy od kwietnia
Dane gospodarcze
Inflacja w Polsce jednak nie urosła. Są nowe dane GUS
Dane gospodarcze
Kakao wsparciem dla wzrostu unijnego eksportu żywności
Dane gospodarcze
Sprzedaż detaliczna lekko poniżej oczekiwań. Są nowe dane GUS
Dane gospodarcze
Najpierw Fitch, teraz Moody's. Kolejna agencja ścina perspektywę polskiego ratingu
Reklama
Reklama