Reklama

Recesja nie powstrzymuje Polaków od poważnych zakupów. Nowy samochód musi być

Ani wysokie ceny, ani ryzyko recesji i związanego z tym pogorszenia sytuacji na rynku pracy, nie skłaniają polskich gospodarstw domowych do rezygnacji z planów zakupu mieszkania bądź nowego auta. Do takich wniosków prowadzą najnowsze badania Komisji Europejskiej wśród konsumentów.

Publikacja: 28.07.2022 13:55

Recesja nie powstrzymuje Polaków od poważnych zakupów. Nowy samochód musi być

Foto: Adobe Stock

KE co miesiąc publikuje wskaźniki nastrojów konsumentów, które wyrażają oceny i oczekiwania gospodarstw domowych dotyczące ich sytuacji finansowej oraz kondycji gospodarki, a także ich skłonność do ważnych zakupów (chodzi głównie o tzw. dobra trwałego użytku). Raz na kwartał ankieta zawiera dodatkowe pytania, dotyczące zamiaru zakupu nieruchomości lub samochodu w najbliższych 12 miesiącach.

W lipcu obliczany przez KE wskaźnik nastrojów konsumentów w Polsce zmalał do -15,5 pkt z -13,2 pkt w czerwcu (każdy odczyt poniżej zera oznacza, że więcej respondentów spodziewa się pogorszenia sytuacji niż poprawy). W maju nastroje nad Wisłą były nieco gorsze, ale patrząc w szerszym kontekście są dzisiaj tak minorowe, jak rzadko kiedy w ostatnich dwóch dekadach. Gorsze były w trakcie pandemii, a wcześniej na przełomie 2012 i 2013 r., gdy polska gospodarka była w stagnacji.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Dane gospodarcze
Inflacja miała pójść w górę, a spadła. Niespodzianka od GUS
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Dane gospodarcze
EBC utrzymał stopy procentowe bez zmian
Dane gospodarcze
PKB strefy euro nieco lepszy od oczekiwań, a Niemcy w stagnacji
Dane gospodarcze
Bank Rosji szczery do bólu. Publikuje czarny scenariusz
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Dane gospodarcze
Amerykańska inflacja pozytywnie zaskoczyła inwestorów
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama