Mało znani „ukryci czempioni” rozpędzają polski eksport

Średniej wielkości firmy, często rodzinne, zdobywają zagraniczne rynki niszową specjalizacją, konkurując innowacjami i wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Aktualizacja: 19.09.2016 13:42 Publikacja: 18.09.2016 20:21

W rozwijaniu polskiego eksportu coraz większą rolę odgrywają firmy średniej wielkości. I choć z działalności międzynarodowej znane są głównie duże przedsiębiorstwa, a większość funduszy wspierających rozwój skierowana jest do firm mikro i małych, to właśnie „średniacy" coraz mocniej nakręcają polską gospodarkę i zwiększają dywersyfikację wymiany handlowej.

Internacjonalizację widać zwłaszcza w grupie firm, które mają wąską specjalizację i wykorzystują innowacje do zwiększania atrakcyjności oferty i przewagi nad konkurentami. Mała chłonność krajowego rynku na ich niszowe produkty sprawia, że bardzo dynamicznie rozwijają się za granicą. Choć odnoszą tam sukcesy, mogą być nieznane przeciętnemu Polakowi. Tego typu przedsiębiorstwa określane są mianem „ukrytych czempionów".

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Dane gospodarcze
Rosja się kurczy. Kreml utajnia dane demograficzne
Dane gospodarcze
To ta projekcja inflacji przekonała RPP do obniżki stóp procentowych
Dane gospodarcze
Kierunek dla stóp procentowych w Polsce: w dół, choć raczej nie w cyklu
Dane gospodarcze
Adam Glapiński, prezes NBP: RPP jest skłonna dalej obniżać stopy procentowe
Dane gospodarcze
Niespodzianka. RPP obniżyła stopy procentowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama