Wzrost sprzedaży piwa na świecie zapowiada też Euromonitor International. Według tej firmy w ciągu trzech lat zwiększy się ona o nieco ponad 6 proc., do niemal 568,9 mld dol. Natomiast w tym roku globalne wydatki na piwo wyniosą 535,9 mld dol. W 2009 r. były o ok. 1 proc. niższe.

Analitycy są zgodni: krajem, który napędzi konsumpcję piwa w najbliższych latach, będą przede wszystkim Chiny. Agencja Canadean szacuje, że już w ubiegłym roku wzrost sprzedaży piwa na świecie browary zawdzięczały niemal w całości Państwu Środka.

Euromonitor zwraca uwagę, że spożycie piwa w Chinach jest znacznie niższe niż na dojrzałych rynkach, które bardziej odczuły skutki kryzysu gospodarczego. W ubiegłym roku przeciętny Chińczyk wypił 32,3 litra piwa. Więcej spożyli go np. statystyczny Amerykanin (82 l), Niemiec (107,2 l) czy też Japończyk (55,2 l).

W Azji czarnym koniem mogą okazać się Indie. W ciągu ostatnich lat sprzedaż piwa rosła tam w tempie dwucyfrowym. Jednak spożycie jest wciąż niewielkie i wynosi nieco ponad 1 litr na osobę.

Najbliższe lata nie będą tłuste dla browarów, które sprzedają produkty w Polsce. Według wstępnych szacunków w ubiegłym roku popyt na piwo mógł spaść o ok. 8 proc. Oprócz spowolnienia gospodarki, wpływ na to miały wyższe ceny. Analitycy Euromonitora szacują, że w tym roku wartość polskiego rynku skurczy się o ok. 5 proc., do ok. 20 mln zł.