Reklama
Rozwiń

Firmy najlepsze dla rozwoju przywództwa

Procter & Gamble, Microsoft i Unilever to firmy, które najlepiej w Polsce dbają o rozwój przywództwa. Czołową dziesiątkę tworzą spółki globalnych korporacji

Publikacja: 16.03.2011 02:51

Szkolenia menedżerskie

Szkolenia menedżerskie

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Przedsiębiorstwa najlepsze w rozwoju przywództwa lepiej sobie radzą z kryzysem, szybciej wychodzą potem na prostą i szybko dopasowują się do zmian – wynika z analiz firmy doradczej Hay Group, która od lat na świecie, a od zeszłego roku także w Polsce, ocenia pracodawców pod względem wsparcia przywódczych kompetencji.

Wyniki finansowe czołówki rankingu dowodzą, że dbałość o przywództwo się opłaca. Na drugim miejscu rankingu w Europe (gdzie pierwsze miejsce zdobył Unilever) znalazł się  Banco Santander, który jako jeden z nielicznych banków oparł się kryzysowi finansowemu.

– Nasza firma jest na rynku ponad 100 lat i oparła się wszystkim dotychczasowym kryzysom – podkreśla Lesław Kuzaj, dyrektor regionalny General Electric w Europie Środkowej i Wschodniej. GE, który na rozwój pracowników wydaje rocznie ok. miliarda dolarów, zajął pierwsze miejsce w światowym rankingu firm najlepszych dla przywództwa. W Polsce uplasował się na czwartym miejscu, ale jak podkreśla Lesław Kuzaj, we wszystkich oddziałach GE  na świecie obowązuje taka sama kultura organizacyjna, te same procedury kadrowe i te same zasady kreowania liderów. W rezultacie 90 proc. menedżerów GE to wychowankowie firmy. Tworząc przyszłych liderów, GE najpierw selekcjonuje osoby z dużym potencjałem. Realizują one specjalną scieżkę rozwoju kariery; otrzymują coraz to nowe zadania i biorą udział w specjalnym programie szkoleń menedżerskich. Prowadzą je dwa firmowe uniwersytety dla liderów – jeden w USA, drugi we Włoszech.

– Nasza firma jest oparta na filozofii promocji od wewnątrz, a promujemy te osoby, które potwierdziły zarówno swą wiedzę, jak i potencjał do brania odpowiedzialności, kreowania wizji i motywowania zespołu– mówi Małgorzata Mejer, rzecznik Procter & Gamble, lidera rankingu w Polsce (i numer 2 na świecie) Dodaje,że każdy menedżer w P&G – od podstawowych stanowisk kierowniczych do szefów – ma za zadanie rozwijać umiejętności przywódcze swych pracowników .

Mik Kuczkiewicz, prezes Hay Group w Polsce, podkreśla, że w firmach, które wspierają przywództwo, każdy ma szansę zostać liderem – nie tylko menedżerowie. Tym bardziej że przywództwo staje się coraz bardziej demokratyczne, co widać  w zmianach organizacji spółek najwyżej ocenianych w światowym rankingu; przybywa tam  autonomicznych struktur.

Reklama
Reklama

– Coraz częściej trzeba zarządzać wirtualnymi zespołami, w dodatku tworzonymi przez ludzi z różnych kultur i stref czasowych – zaznacza Agata Kaczmarska, ekspert Hay Group.

W Polsce różnorodność kulturowa jest na razie mniej istotna. Natomiast równie ważna jak w innych krajach jest kwestia przygotowania następców na kluczowe stanowiska.

Mik Kuczkiewicz zwraca uwagę, że choć polskie firmy świetnie sobie radzą z selekcją talentów, to potem często nie potrafią ich wykorzystać. – Najlepsze firmy nie tylko mają programy rozwoju przywództwa, ale też dają przyszłym liderom ambitne zadania i duże, często międzynarodowe możliwości – podkreślał szef Hay Group. Ostrzegał też przed zbyt szybką ścieżką awansów.

– Awanse powinny być przemyślane, a szybki awans nie pozwala odczuć konsekwencji decyzji menedżera – zaznacza Agata Kaczmarska, doradzając tu przynajmniej 2–3-letni cykl.

 

Dane gospodarcze
Rosja się kurczy. Kreml utajnia dane demograficzne
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Dane gospodarcze
To ta projekcja inflacji przekonała RPP do obniżki stóp procentowych
Dane gospodarcze
Kierunek dla stóp procentowych w Polsce: w dół, choć raczej nie w cyklu
Dane gospodarcze
Adam Glapiński, prezes NBP: RPP jest skłonna dalej obniżać stopy procentowe
Dane gospodarcze
Niespodzianka. RPP obniżyła stopy procentowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama