Wszyscy ludzie Internetu

Ile osób zawodowo zajmuje się w Polsce Internetem? Według ostrożnych szacunków przedstawicieli branży internetowej - kilkanaście tysięcy, ale prawdopodobnie jest ich znacznie więcej

Aktualizacja: 05.05.2011 12:49 Publikacja: 03.05.2011 13:18

Wszyscy ludzie Internetu

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

Liczba zawodów i specjalności związanych z Internetem stale rośnie - dziś można mówić o kilkudziesięciu. Są wśród nich popularne usługi jak np: tworzenie stron internetowych, grafiki, czy rozwój handlu w sieci (e-commerce). Do mniej rozpoznawalnych w szerszym odbiorze należą m.in.: pozycjonowanie witryn internetowych, marketing emailowy, marketing mobilny, e-learning, hosting ( usługa polegającą na stałym udostępnianiu stron internetowych, poczty e-mail i kont w sieci) , czy tworzenie treści dla specjalistycznych portali.

— W klasyfikacji zawodów przygotowywanych przez Ministerstwo Pracy są takie zawody jak np. zdun, którego dziś naprawdę trudno na rynku pracy znaleźć, za to nie ma co najmniej połowy tych zawodów, które dotyczą branży internetowej - zauważa Cezary Kaźmierczak, szef Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, do którego należy wiele firm specjalizujących się m.in w e-commerce, marketingu internetowych czy internetowych usługach reklamowych. Kaźmierczak podkreśla, że to jeszcze zupełnie „niepoliczona" branża, która cały czas się tworzy.

 

Zarobki

Dzięki telepracy i możliwości jaką dają nowoczesne technologie pracownicy branży internetowej mogą pracować w dowolnym regionie kraju czy świata. I z możliwości tych coraz chętniej korzystają, zwłaszcza, gdy przelicznik dolara czy euro do tego zachęca.

W Polsce są to z reguły dobrze opłacani specjaliści, zwłaszcza gdy mają za sobą udokumentowane doświadczenie.

Webmasterzy, którzy realizują projekty za pomocą programów graficznych i języków programowania, a także instalują, konfigurują i zarządzają serwisami internetowymi zarabiają miesięcznie od 5 tys. w górę. Często nie są zatrudniania na etat, ale pracują na własny rachunek i wówczas mogą liczyć na zdecydowanie lepsze wynagrodzenie, bo np. za jedno większe zlecenie otrzymują od 10 do 20 tys. – Dla porównania, na etacie, pierwsza płaca webmastera to ok. 2 tys. Z kolei według serwisu pensje.net webdeveloper ( dba o rozwój witryn internetowych) jeśli jest zatrudniony na etacie zarabia średnio ok. 3,7 zł brutto miesięcznie.

Na dobre zarobki mogą też liczyć pracownicy związani z rynkiem e-mail marketingiem. Co prawda nie są one jeszcze nie tak wysokie jak na zachodzie, gdzie według EmailStatCenter.com ponad połowa tych specjalistów otrzymuje ok. 70 tys. dolarów rocznie, ale u nas też są wysokie. Najlepiej opłacani są menedżerowie pracujący w specjalistycznych agencjach. Ich płace sięgają 10 tys. zł brutto.

 

Agencje interaktywne

Najbardziej dynamicznie rozwijają się obecnie agencje interaktywne, które czasem oddzielnie, a czasem wspólnie z tradycyjnymi agencjami reklamowymi przygotowują kampanie reklamowe czy kampanie PR

— Pod pojęciem agencji interaktywnych kryją się zarówno firmy, które po prostu tworzą witryny w sieci, jak i te, które pracują w najbardziej dynamicznie rozwijającej się dziedzinie marketingu, jakim jest marketing związany z sieciami społecznościowymi, czyli social media – mówi Konrad Traczyk, head of social media solutions z agencji Euro RSCG Poland. Jego zdaniem social media na stałe zmienią marketingowe funkcjonowanie poszczególnych marek i tradycyjne agencje reklamowe będą musiały się do tego dostosować,w przeciwnym razie będą tracić klientów.

Rozpiętość zarobków w agencjach interaktywnych w zależności od działu i stanowiska jest bardzo duża. W Warszawie pracownicy dużych agencji w dziale obsługi klienta mogą liczyć na 3-4 tys. zł brutto miesięcznie, doświadczeni specjaliści z działów technicznych na ok. 10 tys. , a kadra menedżerska na 15 – 20 tys. zł brutto miesięcznie.

 

Jakie dochody

Z szacunków firmy SARE, która zajmuje się marketingiem emailowym (wysyłka newslettersów), wynika, że wydatki na reklamę internetową, która stanowi główne źródło dochodów branży, wynoszą obecnie w Polsce około miliarda trzystu milionów złotych. — Szacowny w procent wzrost rynku to ok. 12 proc. - mówi Krzysztof Dębowski, szef firmy SARE.

Coraz lepsze wyniki finansowe potwierdza Tomasz Pruszczyński, viceprezes ZPP, który mówi, że branża internetowa odnotowuje od początku roku wzrost dochodów. W związku z dynamicznym rozwojem potrzebni są też nowi ludzie.

— Konkurencja o najlepszych specjalistów sprawia, że są oni coraz lepiej wynagradzani i w najbliższym czasie sytuacja ta będzie się utrzymywać - komentuje. Zwraca uwagę, że w firmach internetowych najkosztowniejszą inwestycją są pracownicy, bo od ich kreatywności i innowacyjności w głównej mierze zależy kondycja przedsiębiorstwa. Podkreśla, że zbyt wysokie koszty zdecydowanie hamują rozwój firm związanych z Internetem.

Liczba zawodów i specjalności związanych z Internetem stale rośnie - dziś można mówić o kilkudziesięciu. Są wśród nich popularne usługi jak np: tworzenie stron internetowych, grafiki, czy rozwój handlu w sieci (e-commerce). Do mniej rozpoznawalnych w szerszym odbiorze należą m.in.: pozycjonowanie witryn internetowych, marketing emailowy, marketing mobilny, e-learning, hosting ( usługa polegającą na stałym udostępnianiu stron internetowych, poczty e-mail i kont w sieci) , czy tworzenie treści dla specjalistycznych portali.

Pozostało 89% artykułu
Dane gospodarcze
Słaby nowy rok dla gospodarki Niemiec
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Dane gospodarcze
Inflacja w listopadzie jednak wyższa. GUS zrewidował dane
Dane gospodarcze
Małe chwile radości dla kredytobiorców walutowych. Stopy procentowe w dół
Dane gospodarcze
Inflacja w USA zgodna z prognozami, Fed może ciąć stopy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Dane gospodarcze
Dług publiczny Polski pobił kolejny rekord