Na wtorkowej konferencji prasowej prezes BIG InfoMonitor Mariusz Hildebrand mówił, że ostatnie trzy miesiące stały pod znakiem niepewności na rynkach finansowych, upadłości biur turystycznych i firm budowlanych, co odbiło się na opinii badanych przedsiębiorców.
Powiedział, że wyniki badania budzą obawy, czy spadek wskaźnika BIG nie będzie trwały. "Do tej pory początek drugiej połowy roku oznaczał stabilizację opinii, tym razem mamy znaczące spadki i historyczne minima. Niestety, nie widać pozytywów, dobre wyniki branży turystycznej nie powinny dziwić, nawet w kontekście ostatnich serii upadłości. Mamy sezon letni, czyli żniwa w tym sektorze. W pozostałych branżach brak optymistycznych przesłanek" - podkreślił.
W przypadku turystyki wartość wskaźnika wzrosła do 19,5 pkt, wobec 15,51 pkt w maju. Ujemny wynik ma natomiast sektor budowlany (minus 4,8 pkt).
Autorzy badania zwracali też uwagę na zatory płatnicze: 29 proc. respondentów ocenia, że suma niezapłaconych na ich rzecz należności przekracza 100 tys. zł, a 20 proc. twierdzi, że jest to między 50 a 100 tys. zł.
Zdecydowana większość firm (85 proc. respondentów) uważa, że nieterminowe płatności są poważnym utrudnieniem w prowadzeniu działalności. Badane firmy wskazują na pogłębiające się problemy w uzyskiwaniu płatności. Z badania InfoMonitora wynika też, że zaledwie 39 proc. ankietowanych firm otrzymuje w terminie więcej niż 76 proc. płatności.