Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita” – ministerstwo zdrowia przygotowało właśnie projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Ustawa ma opodatkować słodkie napoje i napoje energetyczne, podwyższyć koszt sprzedaży alkoholi tzw. małpek, czyli w opakowaniach do 300 ml. Dodatkowym podatkiem zostaną także obciążone firmy świadczące reklamy dla suplementów diety – czytamy w Ocenie Skutków Regulacji, przygotowanym przez resort zdrowia.
98 proc. wpływów z opłaty od napojów trafi do NFZ na finansowanie opieki zdrowotnej, 2 proc. do ministra finansów. Przeznaczone będą na koszty egzekucji należności z tytułu tych opłat i obsługę administracyjną ich pozyskiwania.
Czytaj także: Słodkie dwa miliardy z możliwego podatku
Dodatkową opłatę zostaną obciążone sklepy sprzedające małpki. Jak informuje ministerstwo zdrowia w Ocenie Skutków Regulacji, do którego dotarła „Rzeczpospolita”, zmiany dotkną też ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. - Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na podstawie zezwolenia będą zobowiązani do wniesienia opłaty związanej ze sprzedażą napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml. Przewiduje się, że łączna opłata będzie odprowadzana w 50 proc., do gmin, na terenie, których odbywa się sprzedaż, a w połowie do NFZ – informuje OSR.
Trzecia zmiana dotknie reklamę suplementów diety. Agencje reklamowe będą zobowiązane do wniesienia na rachunek właściwego urzędu skarbowego opłaty w wysokości 10 proc. podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi. Środki te zostaną następnie przekazane do NFZ w celu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.