Epidemia koronawirusa nie zdołała spowolnić strategicznych dla polskiej gospodarki programu budowy dróg krajowych (PBDK) i krajowego programu kolejowego. Inwestycji może być nawet więcej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zwiększa pulę przetargów zaplanowanych na 2020 r. postępowaniami na budowę drogi ekspresowej S6. Jak dotąd w ramach programu drogowego ogłoszone zostały przetargi na budowę ok. 202 km szybkich tras. Rozpoczęto też postępowania na cztery obwodnice o łącznej długości 27 km z tzw. programu obwodnicowego. Przewiduje on realizację 100 projektów mających pomóc w odblokowaniu zakorkowanych dziś miast. Z kolei dzięki zwiększeniu przez rząd limitu finansowego programu drogowego o ponad 21 mld zł GDDKiA planuje ogłosić jeszcze przetargi na budowę blisko 258 km dróg w ramach PBDK oraz na dziesięć obwodnic o łącznej długości ponad 84 km. – W sumie ten rok planujemy zamknąć przetargami na łączną długość ponad 575 km tras, czyli o 222 km więcej, niż planowaliśmy na początku roku – poinformował Tomasz Żuchowski, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad.
Tunelem do Czech
W wykazie podpisanych od stycznia kontraktów znalazło się już 25 umów o wartości 15,1 mld zł na budowę 349 km dróg. W ubiegłym tygodniu ruszyły prace budowlane na 16-km dolnośląskim odcinku drogi ekspresowej S3, od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra. Warta ponad 1,5 mld zł inwestycja obejmuje budowę 2,3-km tunelu drążonego w skale. Jeszcze w tym roku GDDKiA chce podpisać dziewięć kontraktów: obejmą budowę jednego z odcinków autostrady A2 pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami oraz fragmenty dróg ekspresowych S1, S7 i S19.
W rządowym programie kolejowym 87 proc. inwestycji o wartości 76 mld zł to przedsięwzięcia na zaawansowanym etapie realizacji (ponad 51 mld zł) lub zakończone (14 mld zł). Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) już przygotowuje się do nowej perspektywy. – W 2021 r. spółka będzie gotowa do ogłoszenia 26 przetargów na budowy za kwotę ok. 36 mld zł – zapowiedział Ireneusz Merchel, prezes PLK.
Od stycznia ogłoszono przetargi na 3,3 mld zł, do końca roku planowane są kolejne warte ok. 2 mld zł. Blisko 10 mld zł warte są kontrakty podpisane w tym roku, do których dojdą jeszcze umowy na ok. 4 mld zł, w tym na modernizację linii Chorzów Batory–Tarnowskie Góry–Inowrocław–Bydgoszcz–Maksymilianowo i na linię łaczącą Tarnowskie Góry i Zawiercie. – Zachowanie ciągłości realizacji inwestycji, ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie umów pozwala utrzymać stabilność na rynku budowlanym – mówi Merchel.