Budowa dróg przestaje się opłacać. Wykonawcy chcą dodatkowych pieniędzy

Wzrost kosztów znów rujnuje firmy na budowach drogowych i kolejowych. Jedna trzecia kontraktów już jest pod kreską. Branży budowlanej grożą upadłości.

Publikacja: 09.08.2023 15:45

Budowa dróg przestaje się opłacać. Wykonawcy chcą dodatkowych pieniędzy

Foto: Adobe Stock

Kontrakty na budowach dróg i linii kolejowych stają się nieopłacalne przez gwałtowny wzrost kosztów – alarmują branżowe organizacje reprezentujące wykonawców. We wtorek zwróciły się do ministra infrastruktury o pilne zwiększenie waloryzacji realizowanych umów.

- Sytuacja na rynku jest niezwykle trudna i bez zdecydowanej i szybkiej reakcji może stanowić poważne zagrożenie dla realizacji szeregu projektów oraz kondycji polskich przedsiębiorstw – ostrzegły we wspólnym apelu: Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB), Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL), Forum Kolejowe „Railway Business Forum” (RBF) oraz Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa (OIGD).

Wzrost cen paliw i energii, zwiększone koszty pracy i finansowania zaczynają rujnować branżę budowlaną. Analiza 35 realizowanych kontraktów, przeprowadzona przez PZPB i OIGD wykazała, że przeszło jedna trzecia z nich już zaczyna przynosić firmom budowlanym duże straty. Zwiększona w ubiegłym roku z 5 do 10 proc. waloryzacja umów przestała pomagać. Już w końcu pierwszego kwartału 2023 r. wzrost kosztów, w zależności od momentu zawarcia umów w latach 2020-2022, sięgał nawet kilkudziesięciu proc.

Czytaj więcej

Drogowe kontrakty wymagają dopłaty, ale nie wszystkie

Pod koniec czerwca PZPB szacowało, że całkowity wzrost kosztów ponad obowiązujący limit waloryzacji, czyli w całości ponoszonym przez wykonawców, a w konsekwencji podwykonawców, wynosi co najmniej 1 mld zł netto. Przykładowo Budimex, największa na polskim rynku firma budowlana oceniał na początku lipca, że obecny wzrost cen na kontraktach podpisanych przed wybuchem wojny w Ukrainie przekracza 40 proc. Z kolei w Grupie Mirbud 10-proc. limit waloryzacji już został lub wkrótce ma być wyczerpany na 6 kontraktach, wycenianych w latach 2019-2020.

Jeszcze większym problemem są inwestycje w modernizację linii kolejowych, którym do tej pory nie zapewniono efektywnego finansowania. W rezultacie brak jest nowych umów, co destabilizuje rynek. Choć IGTL i RBF wystąpiły z projektem zmiany zasad zasilania Funduszu Kolejowego, mającego zapewnić finansowanie inwestycji, resorty finansów i infrastruktury zwlekają z odpowiedzią.

Z dokonanych przez organizacje firm wykonawczych analiz wszystkich realizowanych inwestycji, objętych zeszłorocznym podwyższeniem limitu, wynika, że średni wzrost realnych kosztów realizacji projektów będzie na poziomie 20 proc. W efekcie wykonawcy wiele stracą: obecny ustalony przez Ministerstwo Infrastruktury podział ryzyka wzrostu cen 50/50 funkcjonuje tylko do poziomu 10 proc. limitu waloryzacji. Powyżej tego limitu wzrost cen muszą brać na siebie wykonawcy.

Branża budowlana zaapelowała do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka o osobiste zaangażowanie się w rozwiązanie kryzysu na rynku. Organizacje ostrzegają, że dalsze przedłużanie stanu, gdzie nie są właściwie zwaloryzowane stare kontrakty i brak jest nowych umów, może doprowadzić do utraty potencjału sektora i upadłości firm. Ma to stanowić również bardzo duże ryzyko dla zapowiedzianych przez rząd nowych inwestycji na drogach i liniach kolejowych.

Kontrakty na budowach dróg i linii kolejowych stają się nieopłacalne przez gwałtowny wzrost kosztów – alarmują branżowe organizacje reprezentujące wykonawców. We wtorek zwróciły się do ministra infrastruktury o pilne zwiększenie waloryzacji realizowanych umów.

- Sytuacja na rynku jest niezwykle trudna i bez zdecydowanej i szybkiej reakcji może stanowić poważne zagrożenie dla realizacji szeregu projektów oraz kondycji polskich przedsiębiorstw – ostrzegły we wspólnym apelu: Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB), Izba Gospodarcza Transportu Lądowego (IGTL), Forum Kolejowe „Railway Business Forum” (RBF) oraz Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa (OIGD).

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Partnera
Budownictwo dla Polski
Budownictwo
Deweloperzy znów budowali dużo mieszkań. Skąd ta zmiana?
Budownictwo
Hamowanie na rynku mieszkaniowym
Budownictwo
Rynek mieszkaniowy na zmniejszonych obrotach
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Budownictwo
Niepewność wokół programu „Na start”. Jak zareagowały kursy deweloperów?